iQueproblem med Garmin CN v9 i Schewitz och Österrike

Användare i dessa länder har rapporterat att City Navigator v9 non NT inte fungerar bra med iQue 3600. Programmet avstår från att använda de avgiftsbelagda motorvägarna för autorutt, trots att man inte bett om att det ska avstås från toll roads. Vidare fungerar ruttuträkningen mycket långsamt.

Det har visat sig att om man laddar ned både v8 och v9 för de berörda områdena till iQuens minneskort så fungerar det helt normalt. v6 fungerar inte.

med v8 och v9 är det v9 som visas på skärmen. Vilken ruttinfo som används är inte klarlagt, kanske en kombination. Användning av v8+v9 inom andra områden kan leda till problem. Utanför de båda länderna verkar v9 fungera bra.

rekommendation tills vidare är att ha v9 installerat på huvudkortet och så använda ett separat kort med v9+v8 för de båda länderna. Har man inget annat kort man man lägga till v8 kartor bara för de aktuella länderna.

Vad de ska göra som uppgraderat till v9 från en tidigare version 6 eller 7 ska göra är inte klart. Kommer Garmin att förse dem med en gratis v8 plus kod för deras iQue eller kommer de att ge ut en reviderad v9 - eller strunta i iQueanvändarna? Viss efterfrågan på hackad v8 kommer att uppstå.

iQue 3600a fungerar normalt med v9.

Jag har fått koder till mina iQue nu, så att jag kan stötta med information om detta till Garmin. Ska försöka övertyga dem om att de för skams skull måste lansera en uppdatering till iQue 3600 och 3200, som tycks vara de typer som berörs av problemet. Det verkar som om iQue 3600a och 3000 inte berörs.

Orsa kompani lovar inget bestämt, men jag förväntar mig en liten applåd om det kommer ett fix framöver! :)

Anders

Åtminstone en HighFive, eftersom det är han som klagat.

Ska bli intressant att se om min enkla fix att ladda ned v9+v8 för CH och A håller. Kanske är det så att routingattributen för de avgiftsbelagda vägarna inte kan läsas av iQue 3600 men om alternativ finns i form av v8 så duger det. Konstigt att iQuen inte får spader vid routing på vanliga vägar i Schweiz när attributen finns i dubbel uppsättning.

Garmin lär väl inte berätta om hur detta kan fungera.

Däremot fick routing spader när jag aktiverade v8+v9 och valde en rutt från norra Tyskland mot Warzava. Polen finns ju i detaljnivå endast i v9. Men det problemet uppstod redan i Tyskland, rutten gjorde en vid sväng mot väster och skippade uppenbara vägar.

Då v8 avaktiverades blev ruttingen normal.

Har nu preparerat mitt normalkort för Europa. Lade bara in v8 tiles för CH och A jämte v9 för allt.

Det har varit tji att hitta några vägar som skiljer mellan v8 och v9 i Schewiz så jag kan inte garantera vilken karta det är som visas då båda är aktiva. För norra Tyskland vet jag att det är v9 för A1 har förlängts som motorväg.

Den akademiska frågan nu är huruvida autoruttning följer draw orde, dvs vilken karta som visas med prioritet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg