iQue gillar inte WAAS

När jag bestämde mig för att skaffa en iQue, gjorde en kusin detsamma. Det gällde ju för honom att inte ligga efter. :)
När han haft sin i två veckor, gick den sönder. Så fort han lyfte ut antennen till GPS, fick den fnatt. Spontan reset, den ena efter den andra. Total återställning och så vidare provades, men till ingen nytta.
På grund av beställningar och liknande, fick jag min en vecka senare. Alltså var det ju spännande att se om samma sak skulle hända, nu när min iQue också närmade sig två veckors användande.
I morse inträffade exakt samma sak! Så fort GPS kom igång, fick den fnatt. Exakt identiska symptom.
Min kusin har skickat iväg sin, men när jag berättade om mitt likadana problem, sa han att hans gick sönder spontant när han tittade efter om den kunde ta emot någon Egnos-satellit.
Hm, tänkte jag, jag har också WAAS enabled. Stängde av WAAS, och vips, nu fungerar den igen!

Min kusins havererade när han körde OS 5.2.1r1. Jag har uppdaterat till OS 5.2.1r2 (där det står i informationen om uppdateringen att de har fixat ett potentiellt problem när man kör WAAS), så det spelar ingen roll med uppdateringen.
Kanske de försökte fixa ett fel, men inte lyckades?

Anders

waas ist dass?

God kvaell fraan Italien,

Min utbytta ique ligger i butiken i Waterloo och vaentar till helgen daa vi aer tillbaka. Vet inte om den aer uppgraderad.

I alla fall, foer en maanad sedan naer jag var paa Oeland saa koerde jag med ique i bil en hel vecka, i o f sig alltid med extern antenn foer jag tycker den interna aer saa j-a kass. Fick waas korr e fem minuter i bilen, en massa D paa satelliterna. Haende aldrig nanting skumt i stil med vad du beraettar.

hejonas

Inte i början

Nä, det fungerade de första två veckorna, innan den plötsligt fick detta fnatt.
Jag har också sett mottagning på korrigerande satelliter, utan haveri, till att börja med.

Anders

Mezzner; sa:
Jag vet knappt något om GPS, men WAAS bör nog vara avstängt. Finns väl inte i Europa va?

WAAS = Wide Area Augmentation System
I USA går tjänsten under just namnet WAAS, i Europa finns samma tjänst men kallas för EGNOS.

Funktionen är den samma, markreferensstationer återutsänder korrektionsdata via dessa satelliter som dessutom fungerar som vanliga GPS-satelliter.

Missföstånd?

Jag försöker inte uppmana till en diskussion om huruvida det är någon nytta med WAAS (eller Egnos i Europa) eller ej.
Jag konstaterar däremot att min iQue inte längre tål att man ens försöker använda WAAS. Den kommer in i en evig slinga av självpåkallade återställningar, hängningar och sånt. Hjälper så snart jag fäller in antennen igen. Då kan jag komma åt menyerna och stänga av WAAS. Sen fungerar den som vanligt igen.

Anders

felfunktion med waasmottagning

Anders,

Det står inte klart för mig än i vilken mån felet uppstår enbart vid användning av den inre antennen eller också även då extern antenn kopplas in.

Den inre antennen i sig är passiv men tillhörande kretsar kopplas in med en magnet i flappens ovankant som aktiverar ett halvledarelement genom "Hall-effekt". Finns en länk som du förmodligen redan sett på pdastreetforum.

Uppstår felet med extern antenn oxo så innebär det att det sker för att GPS-kretsarna aktiveras.

Det kan ju inte heller gärna bero på att iquen kraschar pga "felaktig input" från egnos testsändningar efterssom det uppstår även om du startar inomhus. Men skulle det kunna ha uppstått ett programfel pga en tidigare nedladdad almanacka eller dyl som ligger kvar (trots hard reset???)? Vore tråkigt om PlmOS började likna win98 :-(

När jag försökte köra mobil kommunikation med palm m500 över IR så fick jag krascher med loops som tvang fram hard reset om det blev protokollfel när förbindselsen öpppnade.

Eftersom inga i USA rapporterat felet så tror jag ändå att det på ngt sätt hänger samman med testsändningarna, kanske t o m ngt lokalt för regionen i nord. Det kan vara ett nytt element som kommit in i testerna på senare stadium och desutom vara lokalt, så lokalt att Garmin Europa/UK inte kan reproducera det.

Kanske Canske Kurtz kan svara (maus.technik.gps)?

Bottom line: Jag tror det beror på iquens palmartade benägenhet att krascha vid felaktig input via kommunikation. Egentligen ett ämne för comp.sys.palmtops.pilot allra mest.

Jag fick ingen EGNOS korr alls senaste veckorna med min Sportrak Pro efter återkomsten fr Öland, vare sig i Belgien eller här i Italien. Satelliterna ses. Därför misstänkte jag att de gjorde ngt avvikande.

Jag ska skicka min till Honkong för en Guyversled (PCMCIA-kort adapter) så jag kan inte bidra mkt med test.

Sorry om jag bara berört vad som är uppenbart, försöker ringa in felet f mig själv.

Hejonas

PS skrev detta innan jag ägnade mig åt pdastreet. Jag bidrog uppenbarligen med intet utöver vad du kommit fram till. Berätta vad du får för svar fr andra ställen, please.

Jog wheel hard reset??

[Ändrat av jonasolof 2003-10-31 kl 10:24]

Klarläggande

Det spelar ingen roll vilken antenn jag använder. Så snart kombinationen "WAAS enabled" och "GPS på" inträffar samtidigt, blir det en krasch.

Det har inget att göra med vad satelliterna sänder ut, för det kommer inom två sekunder, innan den hunnit ta emot något. Men det kan ju fortfarande ha att göra med vad satelliterna har sänt ut tidigare. Om man antar att någon konstig information ligger kvar, något som gör att den fullständigt tappar bort sig i minnet någonstans.

Garmins programmerare har hört av sig. Han ska skicka program för att dumpa hela maskinens minne ut på SD-kortet, så att jag kan skicka en kopia av minnesinnehållet till dem. Att begrunda, förstås.
Dessutom skulle han skicka ett program som man kan använda för att "pilla" i satellitalmanackan, så att jag skulle kunna ta bort valda delar, och se om/när det hjälper.

Anders

Almanac data

Jaha, det visade sig vara något med almanac data från Egnos som fick den att slå bakut. När den databasen raderats gick det bra igen.
Nu är det ju bara att tuta och köra igen, så får jag väl se om denna felaktiga data återkommer och då åstadkommer nya "fnatt".

Garmin borde ge en generell rabatt till Sverige

Undrar om Garmin får så mycket hjälp från andra håll som från er, Anders och Jonas? Och vi andra lär oss. Thanx!

Re: Almanac data

apersson850; sa:
Jaha, det visade sig vara något med almanac data från Egnos som fick den att slå bakut. När den databasen raderats gick det bra igen.
Nu är det ju bara att tuta och köra igen, så får jag väl se om denna felaktiga data återkommer och då åstadkommer nya "fnatt".

Hur raderade du almanackan?

Undrande forumdeltagare

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiber garmin ique 3600 på svenska ! Navigering 1
joakim_ Garmin iQue 3600 Navigering 2
And3 Ique 3000 Navigering 1
ALj Fatal error i iQue Navigering 1
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
Kraxen IQue 3600 och waypoints. Navigering 17
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 0
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Garmin Vista Palm OS Launchers till Garmin IQUE 3600 Navigering 3
Garmin Vista Ägare Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Garmin Vista Felmeddelande Garmin IQUE 3600 Navigering 1
Garmin Vista Palm Desktop Garmin IQUE 3600 Navigering 1
smed Fel i carmin iQue 3600 Navigering 9
Garmin Vista iQue 3600 Fel ! Navigering 5
Garmin Vista Waypoints iQue 3600 Navigering 8
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 0
Garmin Vista Garmin IQUE 3600 Navigering 7
jonasolof pdastreetforum övergivet (iQue, Que, GPS10 Navigering 0
Big Jim Ique 3600 Navigering 3
ham ique 3600 Navigering 1
apersson850 Que API för Garmin iQue Navigering 0
PR Garmin iQue med Pocket PC Navigering 1
hgz Problem med iQue Release3 Navigering 10
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
apersson850 Minifix för iQue 3600 Navigering 0
apersson850 Lillebror till iQue Navigering 16
hgz ”Beredskapsväska” till iQue 3600 Navigering 2
apersson850 eTrex Vista/GPSmap 76CS/iQue Navigering 0
errbe En rejäl utmanare till Ique? Navigering 9
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
sungam Tracks& waypoints till iQue Navigering 1
GV IQue 3600 och garantin Navigering 1
jonasolof Friluftskartan och iQue basemap samtidigt? Navigering 2
apersson850 iQue på finska/norska Navigering 0
sungam Nyckfull iQue Navigering 8
jonasolof US 1/24k topo maps på iQue Navigering 6
sungam Fugawi och iQUE 3600 Navigering 1
sungam ique och SD-kort Navigering 1
lutte Hjälp, flytta waypoint från eTrex till iQue Navigering 3
jonasolof Friluftskartan v. 1.2 och Garmin iQue Navigering 4
KOJ USB-disk till Ique? Navigering 1
Huskul Någon med Ique 3600 som kan hjälpa?? Navigering 9
sejohas Release 3 - Ique Navigering 2
Huskul GARMIN iQue 3600 Navigering 4
apersson850 Märklig fråga om iQue Navigering 0
goranwi iQue - Köpa nu eller vänta? Navigering 36
Dent Ique med kartproblem Navigering 19
Roni IPAQ mot IQUE ? Navigering 31

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg