Inte tänkt så
När man läser i bruksanvisningen till iQue 3600 (finns på Garmins sida) framgår det, om än underförstått, varför den inte är fuktskyddad.
För det första är ett klart användningsområde just som PDA. En sådan har jag haft i flera år. Den är inte fuktskyddad ett skvatt och har inte behövt att vara det heller. På kontoret, i transithallar, i bilen, hos kunder och leverantörer, hemma - det regnar inte in i nån utsträckning som påverkar min Palm. Jag har dessutom använt den på orienteringstävlingar (laddat in startlistan innan man åker dit). Då är jag ju förvisso utomhus, ibland i taskigt väder, men det krävs inte större skyddsåtgärder än vad jag tycker är rimligt för mobiltelefonen eller kameran.
Tittar man sen på GPS-applikationerna som finns, är det uppenbart att man framför allt tänkt sig att den ska fungera som ett vettigt substitut för en "riktíg" bilnavigator. Det regnar inte in i bilar heller, vanligtvis, möjligen undantaget när man kör nercabbat i busväder. Då får man skylla sig själv.
Användningsområdet för en PDA, låt vara att den har GPS också, är helt enkelt inte i skogen. Eller ännu värre, på sjön.
Anders