Bit Map
Har testat ett tag med Bit Map för iPhone, 28 kr på Appstore:
http://nixanz.com/ios/bitmap/
Ett relativt enkelt program där man kan föra över kalibrerade kartor med lite olika metoder.
Tyvärr har jag inte fått kalibreringen att fungera tillfredställande, ligger fel med några hundra meter.
Troligen beroende på dålig importeringsmetodik och att kartan inte är hundrapocentingt rak i nord-syd. (I OziExplorer är allt på några meter när perfekt.)
Men nu efter senaste uppdateringen så blir det riktigt bra, i alla fall fullt acceptabelt.
Man ska nog inte räkna med meternoggrannehet, men nu är jag ofta +-10-30 m rätt.
De två metoderna jag nämnde består dels i att först kaliberar kartan i OxiExplorer.
Bildfilen (jpg) och en .map fil förs sedan över via iTunes till iPhonen.
Denna metod är klart enklast men med den får jag det fortfarande inte att fungera bra.
(Det ska också gå att föra över s.k. OZFX3 imagefiler men det har jag inte testat.)
Den andra metoden går ut på att döpa om bildfilen med nedre vänstra och övre högra i UTM koordinater. Kartan får dock inte vara för stor, vet inte gränserna och om det är koordinat eller i pixlar begränsningen ligger. Men jag får bara fel om den är för stor.
Jag har alltså nu lyckats föra över en inskannad orienteringskarta över norra Järvafältet, NV Stockholm uppdelad i 6 delar.
Jag har använt trial versionen av OziExplorer.
Denna är begränsad i vissa funktioner och tid (startad inte installerad).
Men detta räcker för att kalibrera kartan.
(Spara en OZFX3 imagefile går inte med trial versionen.)
När kartan väl är kalibrerad kan man med muspekarens hjälp få fram koordinater för nedre vänstra resp. övre högra karthörnen.
För att kalibrera har jag helt enkelt tagit koordinater på några stora stenar ute på fältet.
Fördelen med just stenar och orienteringskartor är dessa syns väl både på kartan och i fält och är relativt begränsade i storlek.
Det är alltså lite pysslande, men det går.
För 28 kronor och lite tid så är det värt att prova tycker jag.
Om någon vill testa kan jag skicka över mina kalibrerade Järvakartor.
Har tänkt att göra om skanningen någon dag, då de jag har idag inte är helt optimala.
Men dessa får duga så länge ...