Ion mask

125 visningar och ingen har nåt att säga? Borde det inte ens vara intressant för fjäderlättarna som i princip skulle kunna göra skalkläder i mesh (nåja, vindtät blir det ju inte)? Eller iaf pertex quantum. Ion-mask borde väga mindre än kiselbeläggningen i silnylon.

Jag har inte svarat, bl.a eftersom jag jobbar pà ett företag med konkurereande teknologi, varför svar fràn mitt hàll kan ses som oetiskt etc. Eftersom ingen annan svarar kommer hár trots allt ett litet svar i form av tvâ länkar fràn forumet pà Outdoors Magic, där folk med liknande frâgestállningar som du söker svar, och där sedermera folk som testat Ion Mask rapporterar om sina erfarenheter.

Det första man slàs av när man söker information om Ion Mask är att verkar det râda viss begreppsförvirring ang. om Ion Mask är vattenavvisande (Durable Water Repellent) eller helt vattentätt (waterproof), samt vad som menas med 100% waterproof 100% breathable. Onekligen làter 100% waterproof 100% breathable lite väl bra för att vara sant. Detta diskuteras t.ex här:
http://www.outdoorsmagic.com/forum/forummessages.asp?URN=5&UTN=24826&SP=&V=7

Oavsett om det är DWR eller waterproof, sâ undras det naturligtvis vidare om Ion Mask är en teknologi som varar under hela skons livstid, eller om effekten tar slut efter en tids anvándning (hitills det vanliga bland DWR-beläggningar). Vidare undrar nâgra om denna teknologi även kan användas hos kládesplagg och inte bara hos skor. Svaret verkar vara att Ion Mask-teknologin fungerar hyffsat pà läder (dock under en viss begránsad tid), men inte särskilt bra pâ textil. Detta diskuteras bl. här:

http://www.outdoorsmagic.com/forum/forummessages/mps/UTN/20151/URN/5/dt/3/srchdte/0/cp/1/v/8/sp/

Ovan länkar har naturligtvis ingen vetenskaplig relevans, utan man fâr ta det för vad det är; internetforums där vem som helst kan tycka om vad som helst utan nâgon som helst kontroll eller vetenskapliga belägg. Risken att samtliga negativa inlágg har gjorts av folk anstállda pà konkurerande företag föreligger förvisso, men är kanske inte helt trolig.

Slutligen en personlig kommentar: de enda 100% över tid vattentäta materialen som anvánds i sko- och klädtillverkning är gummi och plast. Resten är kompromisser för att även uppnà viss grad av luftgenomsläpp.

Jag har inte svarat, bl.a eftersom jag jobbar pà ett företag med konkurereande teknologi, varför svar fràn mitt hàll kan ses som oetiskt etc. Eftersom ingen annan svarar kommer hár trots allt ett litet svar i form av tvâ länkar fràn forumet pà Outdoors Magic, där folk med liknande frâgestállningar som du söker svar, och där sedermera folk som testat Ion Mask rapporterar om sina erfarenheter.

Det första man slàs av när man söker information om Ion Mask är att verkar det râda viss begreppsförvirring ang. om Ion Mask är vattenavvisande (Durable Water Repellent) eller helt vattentätt (waterproof), samt vad som menas med 100% waterproof 100% breathable. Onekligen làter 100% waterproof 100% breathable lite väl bra för att vara sant. Detta diskuteras t.ex här:
http://www.outdoorsmagic.com/forum/forummessages.asp?URN=5&UTN=24826&SP=&V=7

Oavsett om det är DWR eller waterproof, sâ undras det naturligtvis vidare om Ion Mask är en teknologi som varar under hela skons livstid, eller om effekten tar slut efter en tids anvándning (hitills det vanliga bland DWR-beläggningar). Vidare undrar nâgra om denna teknologi även kan användas hos kládesplagg och inte bara hos skor. Svaret verkar vara att Ion Mask-teknologin fungerar hyffsat pà läder (dock under en viss begránsad tid), men inte särskilt bra pâ textil. Detta diskuteras bl. här:

http://www.outdoorsmagic.com/forum/forummessages/mps/UTN/20151/URN/5/dt/3/srchdte/0/cp/1/v/8/sp/

Ovan länkar har naturligtvis ingen vetenskaplig relevans, utan man fâr ta det för vad det är; internetforums där vem som helst kan tycka om vad som helst utan nâgon som helst kontroll eller vetenskapliga belägg. Risken att samtliga negativa inlágg har gjorts av folk anstállda pà konkurerande företag föreligger förvisso, men är kanske inte helt trolig.

Slutligen en personlig kommentar: de enda 100% över tid vattentäta materialen som anvánds i sko- och klädtillverkning är gummi och plast. Resten är kompromisser för att även uppnà viss grad av luftgenomsläpp.

Tack för svaret malindo, även om mycket av det är common sense. Det som är intressant är väl att det går mindre mängd fluor än med membran laminering (teflon/eptfe membran innehåller väl fluor om jag inte minns fel?) samt att det iaf verkar som om att behandlingen är något mer effektiv än laminering?

Vad är det för konkurrerande teknik du nämner? Är det något i samma stil eller traditionell laminering? Jag vet att P2i själva har svarat i en tråd på ett annat forum, om hurvida metoden håller för större revor på ett par läderkängor och företaget själva svarar att om revan gått ner i lädret så kommer revan i sig inte längre vara vare sig vattentät eller vattenbortstötande.

hejsan Gro, ingen orsak.

Dock haenger jag inte riktigt med paa ditt svar. Jag tycker ocksaa precis som du att mitt svar var common sense, dvs att det hela inte nog funkar saa otroligt bra som reklamen vill goeara gaellande, men naer jag sedan laser fortsaettningen paa din post verkar det som du trots allt anser att det funkar.

Daerfor kanske laempligt att reda ut foeljande:

Aepplen och paeron: Ger Ion Mask vattenavvisande eller vattentaeta skor? Laater kanske som en petitetess, men har stor skillnad i praktiken. Enligt viss reklam aer det DWR som gaeller, och enligt andra aer det waterproof. Personligen verkar jag tro att det roer sig om en ovanligt effektiv DWR-loesning, och som saadan verkar det vara ett stor framsteg i tekniken. Haevdar man daeremot att effekten aer vattentaethet staeller jag mig mer tvivlande.

Med ovan i aatanke kommentera aeven ditt svar:

- din aasikt att det viktiga aer hur miljoevaenligt det aer, haaller jag med om saa laenge vi jaemfoer liknande resultat. Om det emellertid inte fungerar saa vore det ur miljoesynpunkt baettre att inte anvaenda det alls.

- din aasikt att det fungerar baettre aen laminering tror jag nog inte heller aer korrekt vad avser vattentaathet, dock moejligen vad avser andning.

jag arbetar paa en tillverkare av vandringskaengor. Vi aer licencerade av WL Gore och anvaender saalunda Gore-Tex. Dett innebaer dock inte att jag inte aer kapabel att taenka fritt och analysera andra ting paa ett mer eller mindre objektivt och logiskt maner ;-)

Som exempel kan jag naemna att samtliga yttre material i en Gore-Tex kaenga boer vara vattenavvisande, medan sjaelva vattentaetheten ges av membranet. Den vattenavvisande ytan paa laeder, tectil etc. foesrvinner alltid efter en viss tid, och anvaendaren boer daa bibehaalla denna med hjaelp av diverse produkter. Ion mask verkar intresant saatillvida att dess effekt verkar vara mer permanent, dock som det verkar fr.a paa laeder och ej paa textil.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg