Invaderande jättekrabbor?

Det sägs att det i början av 60-talet placerades ut jättekrabbor runt Kolahalvön. Krabborna kom ursprungligen från Kamchakahalvön, skulle sedan fiskas och ge mycket mat. Krabborna lever på djupt vatten, kan tydligen vara 1 m mellan klospetsarna och ge ca 5 kg kött. Läste nån notis härom dagen att de nu sakta vandrar söderut, bl a längs de norra delarna av Norges kust.

Min fråga:
Hur ser de ut de där rackarna egentligen? Nån som har nån schysst länk?

/Håkan
 
Tack!

Tjusiga bilder.

Japp Patric, den artikeln var det. Nu när jag läste den lite noggrannare så lade jag märke till en sak:

Citat från artikeln:
Det dröjde dock till 1961 innan sovjetiska forskare lyckades flytta ett antal krabbor till Kolahalvön
/.../
Sedan ett par tusen krabbor satts ut i Barents hav började arten etablera sig. 1977 sågs kungskrabban för första gången i Norge. Nu beräknas "kolonin" uppgå till minst tolv miljoner exemplar - på fortsatt väg söderut.
Slut citat.

Barents Hav ligger väl fortfarande mellan Alaska och Ryssland? Dvs "nära" Kamtjaka och långt från Norge? Eller har jag fullständigt glömt mellanstadiegeografin?

/Håkan
 
Det intressanta i detta är att det som används till kött är benen.
De krabbor vi är vana vid går i stort sett allt att äta.

Jag såg en dokumentär från Norge, tror det var ett år sedan och redan då varnade de får dessa Kungskrabbor.
De äter det mesta och de har sönder nät för fiskare.
Om inte jag minns fel så får Norska fiskare ansöka om tillstånd för att fånga dessa djur..
 
bash; sa:
Jag såg en dokumentär från Norge, tror det var ett år sedan och redan då varnade de får dessa Kungskrabbor.
De äter det mesta och de har sönder nät för fiskare.
Om inte jag minns fel så får Norska fiskare ansöka om tillstånd för att fånga dessa djur..

vad jag vet så har de inte ännu visat att de skulle utrota andra arter (men krabbor är ju havets alläteare och ÄTA måste de ju). Jag vet inte om de förstör nät, men de trasslar in sig och de är i princip samma sak som att förstöra. De fångas precis som fisk på kvot i Norge. Allt fiske kontrolleras noga och norska myndigheter är mycket bättre på att kontrollera än vad svenska myndigheter är.
 
KLAGER; sa:
vad jag vet så har de inte ännu visat att de skulle utrota andra arter (men krabbor är ju havets alläteare och ÄTA måste de ju). Jag vet inte om de förstör nät, men de trasslar in sig och de är i princip samma sak som att förstöra. De fångas precis som fisk på kvot i Norge. Allt fiske kontrolleras noga och norska myndigheter är mycket bättre på att kontrollera än vad svenska myndigheter är.

Sanning.. Norrmännen e mycket nogranna i utrotningen av alla djur i sin omgivning, här lämnas fan inget åt slumpen!
 
KLAGER; sa:
vad jag vet så har de inte ännu visat att de skulle utrota andra arter (men krabbor är ju havets alläteare och ÄTA måste de ju). Jag vet inte om de förstör nät, men de trasslar in sig och de är i princip samma sak som att förstöra. De fångas precis som fisk på kvot i Norge. Allt fiske kontrolleras noga och norska myndigheter är mycket bättre på att kontrollera än vad svenska myndigheter är.

När näten tas in så trasas de sönder av deras (krabbornas) mycket hårda och taggiga skal.

Har tampats med ett par sådana krabbor och de är verkligen helt fantastiskt utformade.
 
För att få allt rätt så är Barents hav havet mellan Svalbard, Nord-Norge, Franz-Josefs land och Novaja Zemalja, typ.

Uppkallat efter holländaren Barents som var där och kajkade runt i slutet på 1500-tal.
 
Som lite kuriosa, kan jag meddela att jag har en kompis som livnar sig pa att fanga dessa gynnarna i Alaska!

Dessutom sa ar det dessa krabborna som har gett oss crabstick. Som nagon skrev innan sa ar det benen som anvands och det ar dessa som ar de ursprungliga crabsticksen. De som vi koper i affaren har ju knappt nagonting med krabbor att gora och ar artificiellt smaksatta. Men ursprunget....tank pa ursprunget.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg