inuk

Jo ett sådant erbjudande är klart mer lockande än att köpa båten ny. Kajaker håller ju generellt sätt skicket ett tag, en beggad vara är inte tokig. Men innan jag hittat tillräckligt många argument som trycker ner Inuken alldeles för långt ner i skiten, om jag säger så, vill jag i huvudsak se och testpaddla den i första hand.
Dess ritning intresserar mig. Inuken är fin.
Någon i Södermanland som har en?

Bor i Oxelösund och har kanoten vid klubben på Femöre.

Inuk och Comander

Comandern är betydligt större än inuken. Som sagt det beror på hur tung du är. jag har bara provat dem lite kort och min uppfatning är att om du väger upp till 75 kg är Inuken bättre.

Vill du ha en riktigt liten kajak som är mindre än Inuk och väldigt snabb ska du kolla på Ms-composite Vestvika. Den väger nånstans runt 18-19 kg i Kevlar och har ett rimligt pris.

Comandern är betydligt större än inuken. Som sagt det beror på hur tung du är. jag har bara provat dem lite kort och min uppfatning är att om du väger upp till 75 kg är Inuken bättre.

Vill du ha en riktigt liten kajak som är mindre än Inuk och väldigt snabb ska du kolla på Ms-composite Vestvika. Den väger nånstans runt 18-19 kg i Kevlar och har ett rimligt pris.

Jo det är ju förvisso sant. Jag har inte riktigt tagit hänsyn till det ännu, men det kanske är bra med rådgivning även på det planet. Jag väger hela 90 någonting (beror lite på vilket träningsupplägg jag är i) och är 182 lång. Kanske är inuken för liten. Men jag paddlar ändå en greenland touring som båt på tur. Alltså går jag ner i ganska små saker ändå ;)

Inuk

Hej,

Jag är 190 cm och det är inga problem att få plats, fotstödet är ju flyttbart. Har en Nelo Inuk 2 år gammal i kevlar, väger ca 19 kg, lätt att lyfta. Det jag gilla med Inuken är:
Snabb och tillräckligt stabil.
Lastar nog för en veckotur.
Klarar vågor bra.
Allround, dvs bra både lastad och olastad.
Nelo kvalitet inget att klaga på. Smart Track roder med pinnstyrning utmärkt, fick dock byta roderbladet till en djupare variant.

Och så de kända nackdelarna:
Sitsen, såga bort den direkt och montera något lägre och mjukare. Jag växlar mellan en rotationssits och en mjuk kudde. Den smala sittbrunnen är svår men jag är van vid det sen Icefloe mm.

Inuken är min absoluta favorit efter att ha ägt och provat många...

Hej!
Jag (181x93 på västkusten) paddlar sedan några år tillbaka en Inuk från Nelo. I början tyckte jag sitsen var obegriplig, som nämns här i tråden, men efter ett kortare tag vande jag mig och sitter sedan dess bekvämare än i någon annan kajak jag provat. Inuken är fantastiskt lätt att hålla farten i, särskilt i motvind och sjö, surfar mycket bra, men det gör inget att ha ett lite längre roderblad i grov sjö, för att undvika broachtendenser. Inuken ligger väldigt stadigt på kurs och påverkas mycket lite av sidvind. Den är lätt och lätthanterad. Att ta sig i den trånga sittbrunnen är en vanesak och jag tycker det är skönt med liten sittbrunnsöppning för det medger ofta paddling utan kapell. I tillägg till allt detta får man ett ordentligt stöd för fötterna och nämnas bör att kajaken paddlas med benen ihop som på k1-maner. Det finns inte mycket till stöd för knäna trots att båten är såpass smal. Det beror på att överbyggnaden är hög och rundad för att rymma knäna under. På min inuk märkte jag att däcket bakom sittbrunnen sviktade betänkligt när satte mig där för att glida ner i sittbrunnen. Jag löste det med en kloss av skumplast mellan skrov och däck just där. Klossen tar en del av det lite magra packutrymmet, men när jag ska på tur kan jag ta ut klossen och ersätta med packning.
Jag rekommenderar inuken starkt om man gillar sittbrunnen. Det som, för mig, konkurrerar ut inuken i ren nöjespaddling är min Fusion surfski 10kg, men då offrar jag mycket annat som inuken kan.
So long

Inuk sits

Bara ett förtydligande om Inuk sitsen: Anledningarna till att jag sågade bort sitsen var huvudsakligen:
1. Den var högt monterad och alternativet hade varit att såga och plasta fast ca 5 cm lägre. Originalmonteringens höjd lär ha varierat med olika årsmodeller.
2. Sitsen, som i formen är någorlunda OK låste mitt arbete med benen. Kan man röra benen paddlar man ju effektivare och blodcirkulationen ökar både i ben och rumpa och man kan sitta längre utan kramp.

En fråga till Erik: Vad är det för en färgglad sits du har? Tror jag sett den tidigare, men vad är dina erfarenhetet, bekväm? Svår att montera? Vem säljer den? Hur mycket höjd bygger den? /Magnus

En fråga till Erik: Vad är det för en färgglad sits du har? Tror jag sett den tidigare, men vad är dina erfarenhetet, bekväm? Svår att montera? Vem säljer den? Hur mycket höjd bygger den? /Magnus

Sitsen är en Bumfortable från Gurney. Reval Kayaks tog hem ett gäng förut. Min är fäst med dubbelhäftande mattejp i botten och så har jag format ett divinycellblock som stöd bakom. Även det sitter med samma sorts tejp.

Sitsen är avsedd för en rund botten och man kan bli tvungen att lägga kilar under på sidorna för att den ska sitta stabilt.

http://www.gurneygears.com/gear/bumfortable_kayak_seat/

http://www.revalkayaks.se/

Bumfortable

Sitsen är en Bumfortable från Gurney. Reval Kayaks tog hem ett gäng förut. Min är fäst med dubbelhäftande mattejp i botten och så har jag format ett divinycellblock som stöd bakom. Även det sitter med samma sorts tejp.

Sitsen är avsedd för en rund botten och man kan bli tvungen att lägga kilar under på sidorna för att den ska sitta stabilt.

http://www.gurneygears.com/gear/bumfortable_kayak_seat/

http://www.revalkayaks.se/

Även Kajaktiv har sålt den

Kirtons sits

Sitsen i min Kirton liknade en traditionell havskajaksits och var hopbyggd med sargen. Sittytan var ända nere i nivå med skrovet , men den var hög i framkant och gjorde det svårt för mig att pendla med benen. Sen upplever jag att jag säckar ihop i kroppen och får dåligt tag med paddeln när jag sitter lågt. Min lösning blev att kapa bort befintlig sits och laminera fast L-skenor på bottnen i kajaken. På skenorna kan jag sätta valfri sits från Nelo, Zedtech eller Vajda (som jag föredrar) Nu sitter en normalhög kopia av en fast Vajdasits i båten och jag kan sitta i många timmar utan att få träsmak, skavsår eller domningar. Många vill sitta med låg sits för att få bättre balans. För min del tycker jag att balansen blir bättre med låg sits, så länge jag inte paddlar... Paddlar jag behöver jag komma upp lite för att få kontroll på grejorna. Detta är nog en egenskap jag är ensam om, men det kan vara värt att testa för andra också.

Kan även nämna att jag är flugviktare och därför inte är så sugen på Commander-S.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg