Hej!
Jag (181x93 på västkusten) paddlar sedan några år tillbaka en Inuk från Nelo. I början tyckte jag sitsen var obegriplig, som nämns här i tråden, men efter ett kortare tag vande jag mig och sitter sedan dess bekvämare än i någon annan kajak jag provat. Inuken är fantastiskt lätt att hålla farten i, särskilt i motvind och sjö, surfar mycket bra, men det gör inget att ha ett lite längre roderblad i grov sjö, för att undvika broachtendenser. Inuken ligger väldigt stadigt på kurs och påverkas mycket lite av sidvind. Den är lätt och lätthanterad. Att ta sig i den trånga sittbrunnen är en vanesak och jag tycker det är skönt med liten sittbrunnsöppning för det medger ofta paddling utan kapell. I tillägg till allt detta får man ett ordentligt stöd för fötterna och nämnas bör att kajaken paddlas med benen ihop som på k1-maner. Det finns inte mycket till stöd för knäna trots att båten är såpass smal. Det beror på att överbyggnaden är hög och rundad för att rymma knäna under. På min inuk märkte jag att däcket bakom sittbrunnen sviktade betänkligt när satte mig där för att glida ner i sittbrunnen. Jag löste det med en kloss av skumplast mellan skrov och däck just där. Klossen tar en del av det lite magra packutrymmet, men när jag ska på tur kan jag ta ut klossen och ersätta med packning.
Jag rekommenderar inuken starkt om man gillar sittbrunnen. Det som, för mig, konkurrerar ut inuken i ren nöjespaddling är min Fusion surfski 10kg, men då offrar jag mycket annat som inuken kan.
So long