inuk

Halloj alla havspaddlare! För någon månad sedan övertalade jag mig själv att jag hade allt jag behövde inom havspaddling och att jag inte behövde köpa fler prylar. Men, det visade sig ju bara hålla några veckor, för nu har jag snöat in på idén att skaffa mig en schysst snabb lågvolymare. Jag paddlar grönlandskajak och gillar låg volym, nu vill jag ha en havsracer som bjuder på lite mer än bara fart, och vad gäller packning så klarar jag mig med jävligt lite... (Har precis paddlar runt gotland i en grönlandskajak). Nåja, jag har kollat in Nelos Inuk, och vet att flera här på forumet har erfarenhet av denna båt. Berätta!

/tim

Som du redan konstaterat

Inuk är en mycket trevlig farkost att ta sig fram med. Beskrivning följer av MIN upplevelse. Andra har säkert andra åsikter, vilket jag respekterar. Min Kirton Inuk har: någorlunda marchfart, är mycket följsam i svår sjö, väger lite, går bra både tom och med full last. Nackdelarna är: Sanslös sits ( som jag bytt ut), sinnessjuk sittbrunnsöppning. I min värld finns inga Inukpaddlare somegentligen är intresserade av sitta inkilade i en sån där sittbrunn (du kanske är undantaget som bekräftar regeln) Eftersom kajaken är lång och lite smalare än en del andra blir det känsligt att hitta tyngdpunkten vid lastning. Främre skottet sitter väldigt långt frem. Kajaken blir mycket trög vid fram eller baktung lastfördelning. Jag lyfter i framkant av sittbrunnen vid lastning för att se att det blir ungefärlig jämnvikt. Mitt ex är mycket välbyggt, sånär som på roderfästet som popnitats fast i skrovet. Denna konstruktion ska dock vara utbytt numera. Annars anses Kirton hålla högre kvalitet än Nelo. Men detta kan vara en gammal föreställning. Nelo finns med olika inrednig vilket tilltalar mig. Hurvida den är rank får andra avgöra. Jag tycker att den är förutsägbar och lätt att hantera. Har själv mest svårt för platta kajaker som guppar lika nervöst som underlaget de flyter eller snarare står på. Med sin någorlunda låga volym ligger Inuken mer i vattnet än på vilket blir lugnare (enligt mig). Spännande att få se andras upplevelse. Lycka till!

Tjena Hampus. Tack för ditt svar. Som jag förstår finns det alltså två företag som bygger Inuken? Nelo och Kirton, där du påstår att den som håller högst kvalité är den från Kirton. Är det i övrigt någon mer skillnad mellan kajakerna? Jag antar att det är exakt samma skrov å däcksdesign.

Det jag vill ha Inuken till är främst snabba turer men också en hel del motion och träning. Men huvudsyftet är att kunna marcha fort som tusan med en "liten" kajak på längre turer. Och då blir ju lastningsproblematiken ganska relevant. JAg kommer nog inte ha några problem med volymen, då jag paddlar flerveckoturer med små grönlandskajaker, men det du säger om balansen är ju klart intressant. Är det svårt i allmänhet att packa Inuken så den marchar fort, eller är det mest en träningssak som man helt enkelt får prova sig fram med. Om kajaken inte vill hålla hög marchhastighet när jag packat den för långtur finns det ingen anledning för mig att köpa en då huvudmålet inte kan nås. I så fall letar jag vidare bland andra snabba båtar eller havsracers. Kom gärna med förslag!

/t

Det går fort

Att hitta jämnviktsläget när man packar är inget problem. För min del har jag aldrig paddlad någon havskajak där jag behövt bry mig förut. Nu vet jag att jag behöver lägga lite tankekraft för att inte sänka fören för mycket. Tar egentligen ingen tid att lära sig. Om Kirton eller Nelo är bäst vill jag inte uttala mig om. Här på Utsidan verkar Kirton ha ansetts bättre. Men Nelo kan nog ha förbättrat sig på senare år. Nelo har ny design på sitt däck och kör nu med Smarttrackroder, som är bättre en det de hade förr.

http://www.kirtonkayaks.co.uk/home/sea-kayaks/62-inuk.html

http://www.mar-kayaks.pt/en/kayaks/details/inuk/

Vore kul att höra om andra har erfarenhet av någon annan kajak med hög fart och viss lastvolym.

http://www.kirtonkayaks.co.uk/home/sea-kayaks/62-inuk.html

http://www.mar-kayaks.pt/en/kayaks/details/inuk/

Vore kul att höra om andra har erfarenhet av någon annan kajak med hög fart och viss lastvolym.

Nelo går också att nå via den nya adressen http://www.nelo.eu

En annan kanot med fart och lastvolym är Reval Kayaks Commander type-S. Finns ett antal recensioner här på utsidan: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3106&all=1

Commandern har ganska smal vattenlinje när man paddlar den tom men breddar och blir stabilare med mer last. Inga problem för en van paddlare att hålla 7-8 km/h även under långfärd med full packning och även jag har paddlat 10 km under timmen med min.

Bilagor

• P5120013.jpg
    P5120013.jpg
    50 KB · Visningar: 960
Lite OT kanske

Halloj alla havspaddlare! För någon månad sedan övertalade jag mig själv att jag hade allt jag behövde inom havspaddling och att jag inte behövde köpa fler prylar. Men, det visade sig ju bara hålla några veckor, för nu har jag snöat in på idén att skaffa mig en schysst snabb lågvolymare. Jag paddlar grönlandskajak och gillar låg volym, nu vill jag ha en havsracer som bjuder på lite mer än bara fart, och vad gäller packning så klarar jag mig med jävligt lite... (Har precis paddlar runt gotland i en grönlandskajak). Nåja, jag har kollat in Nelos Inuk, och vet att flera här på forumet har erfarenhet av denna båt. Berätta!

/tim

Den här gotland runt paddlingen du har gjort är jag lite nyfiken på.
Har du skrivit om den någonstans? På någon hemsida eller blogg?
Hur lång tid tog det? När gjorde du den? Tältplatser? Osv

Storleken

har betydelse. För vilken kroppslängd och deplachement funkar Inuk och Commander S som bäst?

Thure

Den här gotland runt paddlingen du har gjort är jag lite nyfiken på.
Har du skrivit om den någonstans? På någon hemsida eller blogg?
Hur lång tid tog det? När gjorde du den? Tältplatser? Osv

Jag studerar i Malung till Fjäll- och Vildmarksledare. Då vi hela tiden är ute på äventyr har jag inte tid att ha bloggar eller motsvarande så tyvärr har jag inte skrivit mer om Gotland här på forumet än min korta berättelse under tråden "majturer 2011" här i kajakforumet. Jag kan gärna berätta mer över telefon om du är sugen på att paddla samma sträcka. Då kan jag bifoga kartor, berätta om problematiska sträckor, tältplatser osv. Kort och gott är Gotland helt oskyddat, bjuder på tältmöjligheter överallt, är sjukt långgrunt och svårt att navigera på natten i totalt mörker.

/t

har betydelse. För vilken kroppslängd och deplachement funkar Inuk och Commander S som bäst?

Thure

Har inte paddlat Inuk men Commandern.

Jag är 195 cm lång och väger 86 kg. Får plats med fria knän i sittbrunnen och det är lätt att ta sig i och ur. Har bytt till en mjuk sits pga problem med sittknölarna men andra har rapporterat att originalsitsen är jättebra. Både sits och fotplatta har bra justeringsmöjligheter.

Brukar paddla med i stort sett tom kanot. Det känns som den går aningen fortare med något kilo i främre stuven men vid hård sidvind så får man flytta ombytet till längst fram i bakre stuven för annars kan den bli lovgirig och man får då sitta och bromsa med rodret.

Inga problem att köra utan kapell förutom att någon enstaka våg kan slå upp från sidan. Vågor framifrån går den helt torr från även om nosen skär igenom.

Bilagor

• P6170005.jpg
    P6170005.jpg
    39.7 KB · Visningar: 904
ur ett ekonomiskt perspektiv

Commandern har ganska smal vattenlinje när man paddlar den tom men breddar och blir stabilare med mer last. Inga problem för en van paddlare att hålla 7-8 km/h även under långfärd med full packning och även jag har paddlat 10 km under timmen med min.

Klart en fin och säkerligen mycket bra kajak. Det är bara det att den ligger i en annan prisklass än Inuken.....

Leif Jägerbrandt har en begagnad till salu för 25.000:-
http://bloggen.motionspaddla.nu/2011/05/saljes-kajaker-och-paddel-av-leif.html

Om man har pengarna så är prisskillnaden inte stor per år. Jag använde min gamla Icefloe i ca 20 år.

Jo ett sådant erbjudande är klart mer lockande än att köpa båten ny. Kajaker håller ju generellt sätt skicket ett tag, en beggad vara är inte tokig. Men innan jag hittat tillräckligt många argument som trycker ner Inuken alldeles för långt ner i skiten, om jag säger så, vill jag i huvudsak se och testpaddla den i första hand.
Dess ritning intresserar mig. Inuken är fin.
Någon i Södermanland som har en?

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg