I GP:s motorbilaga idag testas några olika lösa GPS-navigatorer för fordon.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=853
Tillsammans med testet finns en intressant artikel om hur Navteq jobbar med att uppdatera sina kartor. Man har 19 personer anställda i Sverige och Danmark som ständigt är ute på vägarna och uppdaterar väginformation och ajourför POI i Skandinavien och Baltikum. Inte att undra på att uppgraderingar av olika kartor för GPS blir dyra.
Jag trodde att Navteq pusslade ihop information från Lantmäteriet, Vägverket och Gula sidorna till egna databaser som man sedan sålde vidare till programmakare. Att man ute på fältet uppdaterar all information var en nyhet för mig.
Förklaringen till tidigare diskussioner här på forumet om varför det dröjer innan nya vägar finns med på GPS-kartorna trots att man långt i förväg vet var dom skall byggas kan kanske vara att man först vill provköra sträckorna.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=853
Tillsammans med testet finns en intressant artikel om hur Navteq jobbar med att uppdatera sina kartor. Man har 19 personer anställda i Sverige och Danmark som ständigt är ute på vägarna och uppdaterar väginformation och ajourför POI i Skandinavien och Baltikum. Inte att undra på att uppgraderingar av olika kartor för GPS blir dyra.
Jag trodde att Navteq pusslade ihop information från Lantmäteriet, Vägverket och Gula sidorna till egna databaser som man sedan sålde vidare till programmakare. Att man ute på fältet uppdaterar all information var en nyhet för mig.
Förklaringen till tidigare diskussioner här på forumet om varför det dröjer innan nya vägar finns med på GPS-kartorna trots att man långt i förväg vet var dom skall byggas kan kanske vara att man först vill provköra sträckorna.