Allt vi skriver och läser ger förvisso ett utrymme för olika tolkningar beroende på bakgrund och erfarenheter. Det kan hända att jag har feltolkat inlägg med uttryck som "tjuvjakt, häxprosesser, man är väl alltid beväpnad i vildmarken" osv som kritik mot att det jagas björn.
Det behöver inte vara din tolkning Raskesven!
Du och jag har uppenbarligen inte samma bild av verkligheten. Det som många i mina hemtrakter redan upplever som ett problen finns enligt dig endast i andra världsdelar.
"Troligen ställer sig inte lokalbefolkningen och råfotograferar björnen med blixt och har sig.
I Nordamerika har björnar via soptippssystemet de har där lärt sig associera människor med mat. Helt annan situation där än här. Annan björn, svartbjörnen, också. Och deras Grizzly är som sagt samma art som vår brunbjörn, fast större och mer aggressiv. Börjar man i Skandinavien och går österut blir brunbjörnen allt större och mer aggressiv. Fast det är svartbjörnen som är mest påflugen av sig."
Raskesven
Den här artikeln visar att vi redan har problemet i våra trakter. Länsstyrelsen har redan beslutat om skyddsjakt på "soptunnebjörnar".
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=788490&showsearch=yes#skyddsjakt soptunnor
Uppfattningen om vem av oss som skriver "totalt skitsnack" kommer säkert också att variera beroende på vem som läser inläggen, men min förhoppning är i alla fall att vi kan se att vi äger ett problem som måste lösas. Jag hyser personligen ingen antipati mor rovdjur (bara människor som är elaka och onda). Fakta är dock att ju fler björnar som finns i naturen desto fler möten björn-människa kommer att inträffa. Förra året pratades det bara om hur många hundra år det gått sedan någon blev dödad av björn i Sverige. Nu har vi en annan verklighet.