Internationellt simkort?

Kommer resa bland flera EU länder, undrar om något vet någon bra lösning för ett simkort där jag inte ska behöva betala för att ta emot samtal från Sverige.
Kommer befinna mig i varje land ungefär högst 5 dagar, känns onödigt behöva köpa ett lokalt simkort i varje land.

Konceptet finns, men jag känner bara till Airtels "One Network" i som ger samma taxa i alla deras nät oavsett om det är hemmanätet eller något av deras andra nät. Dessvärre saknar de nät i Europa.

Jag tror det är svårt att hitta. Nu har väl en del länder lite olika system, men anledningen till att det kostar för dig att ta emot samtal är att den som ringer dig ska kunna veta minutkostnaden i förväg. Har du ett svenskt mobilnummer och jag ringer till det så ska jag inte kunna debiteras 15 spänn minuten bara för att du råkar vara utomlands.

Det innebär att för att du ska slippa betala för inkommande samtal så måste det vara ett nummer där den som ringer upp redan från början betalar ett högt pris. Det som slår mig först är ju satellit-samtal.

Men tänk på att i t.ex. USA så är det såvitt jag förstått så att mottagaren alltid betalar (eftersom de har inga särskilda prefix för mobilsamtal utan det är vanliga nummer som används). Det var enligt vad jag läst därför det dröjde innan mobiler blev poppis i USA.

Har spanat lite;

Står nu tight mellan

OneSimCard - där det är gratis att ta emot samtal från Sverige i alla eu länder jag kommer besöka - kostar 230kr

WorldSim - gratis överallt förutom bulgarien, dock måste man betala 10kr varje månad för att hålla den aktiv - 150kr på ebay.com

Ingen som har någon erfarenhet av någon av dessa????

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
strimme walkie talkie internationellt? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg