Inte den vanliga frågan när det gäller ryggsäcksval

Hej
Har lite ångerst när det gäller att välja mellan två ryggsäckar av samma modell men i olika storlekar. Har letat ryggsäck länge nu och äntligen hittat en med et bekvämt höftbälte :) Problemet blev nu dock att jag hittade andra saker jag var tveksam över.
Har en small och en medium ryggsäck.
Small:
+jämnare tryck över axlarna
-känns lite mer baktung än medium
-inte riktigt lika följsam i ryggen dvs mindre vikt över skulderbladen

Medium:
+mer följsam i ryggen
+känns mindre baktung
-ojämnt tryck över axlarna

Vad tror ni? Vad är viktigast? Det går ju flytta runt vikten i säcken men skillnaden verkar kvarstå

Hur högt axelremmarna är inspända i ryggsäcken och hur hårt övre axelremspännremmarna är åtdragna spelar stor roll för mig.
Har du prövat ryggsäckar med ställbar rygglängd? Det kan vara lösningen även för dig.
Bästa tipset är att få ner ryggsäcksvikten med packning i.
go tur

Rygglängden i sig går inte ändra men infästningspunkten för axelremmen går att justera men de sitter i nuläget så optimalt det går för mig. Problemet där är snarare att jag måste ha lägsta inställningen på medium och största på small.
Har letat ryggsäck länge nu och denna är en av få som har, för mig, bekvämt höftbälte. Flera jag testat har justerbar rygglängd men än så länge har jag inte hittat en med bra höftbälte

Pröva med vikt i ryggsäckarna, utför gymnastiska övningar och se vem av dom som sitter bäst med vikt och i rörelse. Titta även på vinkeln mellan axlarna och toppstramarna, vilken av M och S som bäst går att ställa in med vikt i ryggsäcken.

Vikt har jag testat med. Har även gått en timme ute med båda. Jag ska testa med lite övningar och flytta runt vikten, det kanske kan ge lite mer info.

Tack för tipsen än så länge :) Fler tankar välkomnas

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg