Friluftsliv och pump
Hej
Jag är flickvännen som ska svara
)
Jag har haft min Disetronic hotron v100 pump i ett år nu och lärt mig en hel del under detta år.
Så nu skriver jag en massa tips till att börja med.
Vintertid har jag min pump i min sport bh (när jag är ute och frilufsar som typ skidor) och ser till att slangen är närmast kroppen så inte insulinet fryser. Tips till dig är att ha den i ett neoprenfodral fästad i en snodd som du har runt halsen så den hänger ner på bröstet, typ som ett halsband, som du har under underställströjan. Detta för att det är lätt at få tag på pumpen når du behöver om du inte har en fjärkontroll. Men den kan vara svår att ha när det är kallt eftersom batterierna är känsliga.
På sommaren så ser jag till att ha pumpen döljd för direkt solljus eftersom insulinet är även känsligt för värme.I en byxficka på benet är perfekt, jag klipper ett hål i fickan på insidan som jag trär slangen igenom.
Enklast är nog att ha nålen på magen men tänk på att du sätter den så inte eventuell byxlinning skaver eller ryggsäcksbälte. Ibland har det hänt att jhag haft nålen på rumpan vilket är ett bra ställe ibland, men har jag ryggsäck så hänger den oftast just på rumpan och då ka det hända att nålen som sitter inne irriterar vävnaderna i kroppen och då reagerar kroppen med att försvara vävnaderna och då täpps nålen igen och inget insulin kommer ut i kroppen. Jag brukar då alltid se till att byta stickställe efter aktuell aktivitet så jag inte råkar ut för ketoner.
Beroende på aktivitet och längd på denna så sänker jag min basaldos med mellan 30-70% det får du kolla själv vad som är bäst för dig. Har jag ex.vis vandrat en hel dag sänker jag under den dagen ca 60% och börjar med det ca 2 timmar innan tom ca en timme efter under natten sänker jag basaldosen ca 20%.
Det här är grejer jag råkat ut för och lärt mig och har du några mer direkta frågor så hör av dig.
Tjing Lotten