Inställning av kabelbindning

Nej, nu ger jag upp, nu har jag googlat och försökt länge nog tycker jag. Jag förstår inte hur jag ska ställa in kabelbindning på mina i förrådet upphittade skidor. Kabelbindningen är av den gamla typen med ett spänne framtill som spänner kabeln runt foten.

Jag tror nog att jag först måste köpa en något längre kabel. Men vart hittar jag en sån?

Sen undrar jag hur långt fram i bindningen jag ska ha skon. Nån som har nåt tips?

//Hanna

Är det den riktigt gamla varianten där spännet inte sitter fast i bindningen, utan är fastskruvat för sig i skidan, så kanske det går att bara flytta bak spännet lite, istället för att köpa längre vajer, om det inte fattas så mycket..?

Hur långt fram i bindningen vet jag inte riktigt, men så den sitter stadigt, centrerat på skidan, och inte så långt fram bara att bindningen nöter på själva skon, borde väl duga?

Jag är absolut ingen expert...
Men en bild på bindning och sko kanske det skulle vara lättare å säga...

Vanligaste typen

av kabelbindning har en skruvmekanism i spännanordningen så att du kan reglera kabeln dvs hur långt bak slingan runt klacken går. Du måste lossa vajern för att kunna vrida runt denna skruv.

Bredden på bindingen regleras genom att du lossar skruvarna på plattan under främre delen av sulan och kan då stega ut eller in sidostöden som har kuggar.

Hur långt fram du skall ha sulan i bindningen beror på var du vill ha böjen i sulan. Ofta vettigast att ha böjen rätt långt fram. Men blir det för långt fram så blir sidostabiliteten sämre.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg