Insamling av honungdagg

Hej. Här i Lund har det p.g.a. höga temperaturer varit rejält med honungsdagg. Jag var ute en kväll och gick och trodde det regnade, men när jag tittade upp såg jag att det var honungsdagg som droppade från en Lind. En dag blev det t.o.m. så halt på vägen att en cyklist halkade på honungsdaggen.

Detta har fått mig att fundera över om det går att hitta träd med honungsdagg ute i naturen och hur man i så fall bäst insamlar den?
Finns det andra naturliga sockerkällor i naturen, förutom honungsdagg och honung, och kanske björksav? Någon här som smakat björksav? Är det tillräckligt sött för att kunna använda som sötningsmedel i t.ex. te?

Om man ska göra lönnsirap, ska det vara nån särskild lönn eller går det bra med helt vanliga? Tappar man lönnen på sav på samma sätt som med björkar?

Amerikansk Socker Lönn skall det vara om det skall bli bäst.
Källmans böcker om ätliga och nyttjningsbara växter rekommenderas,
FOA Rapport C54057-H1, September 1984, ISSN 0347-7665, 34s,
Näringsvärden i vilda Svenska växter - analyser och fysiologiska studier av olika komponenter med tonvikt på kolhydrater, protein och vitamin C, Stockholms Universitet, Botaniska inst Doktors avhandling 1/6 1983, 107s,
Vilda Växter som mat & medicin, ICA bokförlag 1997, andra utgåvan 2006, 91-534-2639-8, 207s.

go tur

Honungsdagg är som sagt lusbajs, de kissar och bajsar ut sockret.
I somras var det så mycket att det blev problem i Sthlm, eller rubriker iaf:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cyklister-vurpar-i-lusbajs_8377096.svd

Ja men herregud vad gör det att det är bajs????? Hur produkten framställts spelar mindre roll, det som spelar roll är hur den smakar, d.v.s. sött! Honung är ju något som bin haft i sina magar och sedan kastat upp igen, ungefär som idisslande, så i så fall borde ju honung vara lika "äckligt".

Men det går åt mängder med sav för att få sirap. Snegla på stensöta istället för sötningsmedel.

Har hittat Stensöta och provsmakat det.
Men jag tycker det smakar mer beskt än söt. Ska man kanske tillreda det på något särskilt sätt för att bättre få fram sötman? Ska stensötan kanske ha rätt miljömässiga betingelser för att bli så söt som möjligt?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg