Inpå bara mässingen.

Jag undrar varför skruvfästet på toppmonterade brännare är gjort i mässing,det är ju tungt.Har det några fördelar jämte andra metaller (legeringar),typ hårdhet,värmeledningsförmåga (eller snarare avsaknad) eller nåt?

peter

gahne; sa:
Relatovt billig metall.
Ganska mjuk, därmed enkel och billig att bearbeta.
Korrosionshärdig.
Jag kan förstå allt utom "ganska mjuk". Vem vill ha mjuk metall i en gänga? I vattenpumpar etc brukar man välja mässing i gängen för att den inte korroderar, men följden blir att en måttligt stark person lätt kan sabba gängen (knäckte våran vattenpumps mässinggäng i våras). Ponera att det kommer in några sandkorn i gängen och man drar till för att få det tätt...

Det handlar nog främst om att det inte skall fastna, och som sagt var att mässing är relativt lättbearbetat.

Vanligt stål är ju diskvalificerat direkt, det är för stor risk för rost. Ska det rostskyddas måste det smörjas och gängor till gaskopplingar har jag lärt mig att man aldrig skall smörja. Stål mot stål fastnar också väldigt lätt om det inte är inte smort med något.

Aliminium är alldeles för mjukt, stor risk att gängorna dras sönder, och aluminium skär sig väldigt lätt lätt också eftersom det är en "smetig" metall.

Vad blir då kvar? Rostfritt (dyrt och svårbearbetat, men används väl i en del dyrare kök?), Titan (dito?), Koppar (dyrt och leder troligen för mycket värme till flaskan, dessutom så är ren koppar ganska mjuk och då är det bättre med mässing).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg