Inomhussprickor och allmänt hempulande

Tänkt lufta lite om mina hemsnickerier för min klubbs inomhusväggar. Funderade på var detta bäst passade, i Gör det själv, klättring klippa (eftersom fler sprickintresserade följer den gruppen, men föll på denna gruppen eftersom det handlar om kortare inomhusleder.

Saken är den att jag håller på och snickrar ihop lite lådor till volymer inomhus. Eftersom jag är lite trad-nörd har jag saknat jam-träning inomhus vintertid, och saknar man något på en ideéll klätterklubb så är det bara att hugga i själv. (Dessutom: vore det inte på tiden det dök upp lite jamproblem på bouldertävlingarna framöver? ;) )

Tänkte bygga lådor som man skruvar upp bredvid varandraså de bildar en spricka emellan. På det sättet kan variera sprickans bredd form närmast i det oändliga, skulle nu sprickidén "spricka" kan ju alltid lådorna användas var för sig som hangelkanter, areter, mantlingsvolymer mm mm.

Ytorna i sprickorna vill man ju gärna ska ge lite "stenkänsla", eller åtminståne kräva liknande teknik som jammen i åkta vara kräver. har funderat över allt i från att gjuta i glasfiber, polyester, marinepoxi, till funderingar om det går att använda väggtegel/väggsten i sprickytorna.

I brist på egen erfarenhet och risk för kostsamma försök har jag provat att blanda sand i vanligt trälim, och det verkar inte helt vansinningt iallfall. Första försöket på en liten yta gav en bra struktur och hård beläggning, men med en lite "fet" yta. Provade då att pudra på lite ricktigt fin sand ovanpå efter att jag strukit ut massan, när det sedan torkat ordentligt (minst 2 dagar, den är lite mjuk pga av mängden innan) så borstade jag bara av det lösa ovanpå. Blev inte så tokigt. Inte kommersiellt gångbart kanske, men som ekonomiskt hemmasnickeri betraktat, så blev det inte så pjåkigt. Återstår att se hur det blir/funkar när de större ytorna ska göras, och hur det blir att klättra på.

..detta var en liten presentation av mina funderingar o hemmaprov. Någon annan som knåpat med sånthär? Tips o idéer?

Skulle va kul att höra vad som skruvas på ute i stugorna och på klubbarna. Kirunas träspricka har jag sett bilder o text om, den fick mig att fundera lite mer på saken.
/Jörgen

Problemet är att risken att skada sig bli mer överhängande. Kör du jamklättring utomhus är det upp till dig som klättrare om du gör dig illa. På anläggningen är ni ansvariga. Om en inomhusklättrare gör sig illa av ren okunskap är det en sak, men gör man sig illa på era sprickor och dyligt då kan det kosta mer än det smakar för er.
Vet inte om det har hänt än men kunder till svenska inomhus anläggningar kommer att stämma klätterhallarna snart om anläggningar brister i säkerheten.
Utomland typ Skottland måste kunden skriva i ett avtal att man är på anläggning på egen risk, Jag skulle vilja veta om det funkar i Sverige.

Ursäkta, men herregud, vad är det för skäl..??

Vad är det för markant högre skaderisker du pratar om? Är det ngt som diskuterats eller studerats i andra länder? Diskuterats inom klätterförvbundet? För mig låter detta som ett påhittat problem utan proportioner. Klättrar du sprickor själv förövrigt?

Artificiella sprickor är ju nu gubevars inget nytt. Highsport har t e x sprickor, och dom är ju en kommersiell verksamhet dessutom. Kiruna som nämnts. Har något minne av att det finns fler. Hur stor skulle den skaderisken vara i jämförelse med stora utskjutande volymer och grepp vid ledfall tex? Om det nu är belstningsrisken vi snackar om, hur ställer det sig till leder med huvudskligen crimp?? Lite beroende på vilken jamtyp vi jämför med naturligtvis, men generrellt är jag övertygad om att crimpiga leder är värre för kroppen.

Isåfall är det nog bäst vi stänger alla klättergym och klätterklubbar i hela landet hörrni. För att inte tala om alla vanliga styrketräningsgym, fotbollsplaneretc etc. etc. :-(

Skulle nu detta väckas som en farhåga får vi väl i värsta fall skylta att sprickorna endast får nyttjas av medlemmar på egen risk.... Men allvarligt talat är nog inte sprickorna det stora problemet för klättergymen i en sådan frågeställning. Då har vi nog viktigare problem med inomhusväggarna att ta itu med. :-[

...suck...

Men lämna den frågan nu, någon annan som snickrar o experimenterar hemma? Någon som har bra ideér frö fina strukturer?
/Jörgen

Dessutom, vår klätterklubb (HKK) är certifierad, vi får väl ta upp det med klätterförbundet och certifieringsorganet om nu det skulle vara ett problem.

Volymerna går att använda varförsig isåfall, och ändrar inte på hembyggets värde.
/Jörgen

Jag har fastnat i en hemma gjord spricka. och det kunde ha gått riktig jävla illa. Nu har jag klättrat i en så där tio år. Så jag behöll lugnet och lirkade mig ur den.
Så om du bygger den själv så blir du tillverkan. Men som jag skrev vet inte om nåt dyligt har hänt. Och innan det har gått till rätten och prövas vet ingen. Har hört att klätterförbundet endast godkänner positiva sprickor.
Bygg vad du vill! För jag vet inte mer än du i det här fallet. Tyckte att det var nåt att tänka på.

För händer det nåt, att någon (betalande kund)nybörjare fastnar och sliter av ett finger så lär vi ju få se hur det går.

Ok, jag köper det, och det var ju skönt att det gick bra när du fastnade.

Jag ber om ursäkt för att jag surnade till! För att förklara mig: istället för att få lite respons på jobbet jag lagt ned o ideér på hur man gör strukturer på ett enkelt vis, kommer nått nedsablande negativt, som jag därtill tyckte lät helt uppåt väggarna, och ett ögonblick flög en tanke att att det var väl den gamla vanliga jäkla sportklättrarfördomen om jamklättring som dök upp igen, erkännes, men har du tråkiga erfarenheter av det själv så respekterar jag det. Har det dessutom varit på tapeten hos klätterförbundet så får jag tacka för tipset! Vi får helt enkelt kolla med förbundet innan vi monterar dom i form av spricka, så inte certifieringen ifrågasätts. Trist för inomhusklättringen om man inte ska kunna träna denna disciplin av klättringen inomhus av sådana skäl.. :-( Det enda som utvecklas då är ju väggklättring o bouldring, och det är ju en trist begränsning.

Tråden fick omedelbart ett urtrist sidospår, men jag ska kolla upp det och uppdatera tråden om vad som gäller. Förbannat bortkastat att lägga ned jobb på strukturer för en jamspricka om vi sedan inte kan realisera det i vår lokal pga av certifieringsregler och (kanske överdriven?) skade/ansvarsrädsla.
/Jörgen

På Karbin finns ju en spricka, och den är rätt lågt frekventerad. Där har f ö en tjejkompis fastnat med ett finger, och paniken var visst nära trots topprep.

Personligen tycker jag att det vore jättekul att kunna klättra lite sprickor inomhus, men jag kan tänka mig att det är svårt att få till nåt som liknar verkligheten. Och för all del kan man ju fastna med fingrarna i naturliga sprickor också.

Just fingersprickor har jag lättare att förstå att det kan vara otrevligt att fastna med, onekligen små leder som får bära stor tyngd om dom kilar fast sig illa. Från handjam o uppåt borde inte riskerna vara så överhängande.

När vi diskuterar detta måste vi ju samtidigt komma ihåg att det finns många sätt att skada sig på vid klättring. Ser man till väggens egen konstruktion kan vi konstatera att al ledklättring på svaiga väggar medför risk för att skada sig mot grepp o struktur vid fall. Tufor o volymer likaså! Jag måste tillstå att ja ställer mig lite tvivlande till att en jamspricka skulle innebära större risker än svaväggar och utstickande stora grepp, tufor och volymer, naturligtvis förutsatt att man inte bygger in uppenbart riskfylda vinklar sprickan, men.. spelar ingen roll vad jag tror o tycker om förbund och/eller certifiering inte släpper igenom sådana lösningar. :-( I det perspektivet hjälper det ju näppeligen om jag tycker aldeles så mkt att skivstången vid gymet är en större risk.

För att inte gräva ned sig i alla negativa ordlag och mörka moln på inomhusklättringens himmel så tar jag ändå gärna emot tips på hur man gör fina "fuskstenytor" med någorlunda rimliga medel. En låda kommer jag åtminståne belägga med något, de andra lådorna gör jag inget mer med förrän denhär frågan är utklarad. :-( Ska höra mig för direkt efter helgen.

Tycka vad man vill om certiferingen av väggarna. Ide´n är klockren men vissa regler är för mycket.
Tänker inte ta den diskussionen här. Obs jag bara hört att förbundet endast godkänner positiva sprickor. Kolla som sagt med förbundet.
Det är en skillnad att ramla och slå sig och att faktiskt fastna i en konstruktion som ni tillverkat. Samt att det är meningen att kila fast div. kroppsdelar.
Men jag tänker inte tjata mer om detta lycka till med volym bygget.

Senast ändrad:
Ännu ett OT-svar... Jag kan förstå att just sprickor kan ses som ett problem på "designade" väggar. Man kan kort sagt fastna, det gör man inte på en crimp eller jug. Då ramlar man "bara" ner. (Ibland har man dock samma problem på hälkrokar i överhäng.) Jag kan förstå att man som ansvarig för en inomhusanläggning är tveksam. Samtidigt tycker jag själv att det vore ett steg framåt om man kunde få träna på detta inomhus, så fortsätt experimentera!

PS
LundaJam II om några timmar, dags att värma :)

I Örebro hade vi en varierbar spricka. Den yttersta halvmetern av boulderväggen var lös och satt fast i 2-3 gängade stänger. På så sätt kunde man justera väggen mellan 1,5 cm-25 cm, dessutom så kunde man ha olika bredd upptill och nertil. Jag vill minnas att det var någon form av skena på golvet som väggen kunde glida på för att inte få all belastning i stängerna. Väggen var ordentligt överhängande. Det tog max 3 minuter att byta bredd då det bara var några muttrar att justera.

En vinter så hade vi en sprickcup där man fick olika poäng för varje zon man klarade. Man hade en vecka på sig sedan så blev de en ny bredd. Deltagarn fick då själva fylla i en logglista med sina poäng för veckan.

För att få friktion så använde vi halkskyddstejp. Ett tips är att tejpa jamhanskar så man inte sabbar händerna.

Det kan vara lämpligt att komplettera med några fotsteg ifall man inte vill fotjamma.

Svårast var det när sprickan vidgade sig, 5 cm i överkant och 15 cm vid golvet.

Prova med kakelfix på sprickytorna. Antagligen billigare än trälim och sand, fastnar bra och ger en hygglig yta som går att bygga lite strukturer med.
Tänk på att alla kakelfix är inte skapta jämlika, de som är avsedda för värmegolv är som regel lite segare än de som bara är avseddda för vanligt väggkakel.

Vissa vidhäftningsprov kan vara att rekommendera. Jag skulle tro att fixet skulle fastna alldeles tillfredsställande om det stryks direkt på den billigare typen plywoodskiva eller en ohyvlad bräda, men annars finns det primer som stryks på som en grundfärg för att hjälpa fixen att fästa på ytan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg