Inloggning i olika browsers - livslängd för cookies

När jag går till http://www.utsidan.se med Konqueror hemifrån så måste jag logga in, om jag inte har varit där tidigare sen jag startade browsern. När jag däremot använder Firebird från skolan så blir jag inloggad automatiskt varje gång.

Efter lite letande så hittade jag tre cookies som Firebird hade lagrat: MEMBER_ID, bbpassword, bbuserid. Alla dessa är giltiga tom 040404.

Konqueror har cookies med samma namn, men de är bara giltiga under en session, dvs tills jag stänger av browsern.

Varför denna skillnad? Är det någon av mina browsers som ändrar giltighetstiden för utsidans cookies eller skickar utsidan olika cookies till olika browsers? Eller är de cookies som Firebird har, med längre giltighetstid, kvarlevor från något äldre inloggningssystem?

talthoff

Forumvärd
Dom cookies du hittar är dom korrekta, och den biten har vi inte ändra på 2-3 år. Utsidan sätter samma cookies oavsett browser.

Jag har ingen vettig förklaring på varför dina 2 olika browsers beter sig annorlunda. Men jag "skyller" på browsern ...

Har du prövat att plocka bort cookie:n filen och se om problemet kvarstår ?

-Thomas

Jag hittade problemet. Jag kör en proxy (Privoxy) hemma som filtrerar bort popupfönster, Referer-headers, elaka javascript etc. Den skriver tydligen också om alla cookies så att de bara gäller en session. Jag tog bort just det filtret för http://www.utsidan.se, och nu får jag cookies som räcker i en månad.

öringen; sa:
Så går det när man ska flasha och inte köra IE eller Netscape :)

Fast i det här fallet hade det inte spelat någon roll om jag hade använt Netscape med proxy eller Konqueror med proxy (och IE finns inte till Linux).

Och små irritationsmoment som det här är ett pris som jag gärna betalar för att vara überhäftig. ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg