Nog kan du bli trött...
Några funderingar och tips som svar på ditt inlägg.
Nog kan du bli trött av att åka inlines. Själv åker jag oftast inlines med stavar, dels då jag tycker att det tränar hela kroppen bättre och dels för att det passar min träning inför vinterns skateskidor bättre än utan stavar. Jag tränar oftast lite för hårt för att min gamla gubbkropp ska må bra, men om jag ska jämföra vad jag brukar ha som medelpuls så ligger den oftast på ca 85% vid inlinesåkning med stavar. Vid löpning och rullskidåkning har jag istället en medelpuls på ca 80%. Däremot så brukar jag komma upp i något högre maxpuls vid löpning i uppförsbackar än vid inlinesåkning.
Oftast går det fortare för en inte allt för van person att åka med stavar än utan. Dock är benen den viktigaste kraftkällan, så duktiga skridskoåkare åker nog fortare utan stavar då de kan ligga i en bättre fartställning så de slipper ett visst luftmotstånd. (Jag åkte en 60 km lång motionstävling förra året, Stockholm region inline, där en fransman vann. Om jag inte missminner mig så räknade jag ut hans medelhastighet till ungefär 34 km/h och han åkte utan stavar. Själv åkte jag med stavar och kom inte upp i mer än 24 km/h som medelhastighet. Men om jag inte hade varit sjuk så borde jag kommit upp i 25 - 26 km/h. Men det är ändå ljusår till fransmannen...)
Åker man med stavar måste man ha hårdmetallspetsar. Dessa måste ibland slipas vilket kan vara ett elände om man inte har ett diamantbryne. Vanliga sliptrissor gör oftast plasten för varm så spetsen bränns ur trugan.
Rullskidor är enligt min mening inte så stor vits med att träna annat än ren stakträning. Så själv tar jag inte ens ett glidsteg med benen då jag rullskidtränar, inte heller i uppförsbackar. Stavar bör vara minst 5 cm kortare än för inlinesåkning. Dock går rullskidor bra att träna året runt, medan inlinesåkningen brukar ta slut i oktober-november pga vägförhållandena. Jag kan bara instämma med andra att se upp för sten, grus, sand, blöta vägbanor och blöta löv... Själv åker jag alltid med hjälm och knäskydd. Handledskydd går bara att åka med om man åker utan stavar.
För att peppa till träning lägger jag in min senaste träningsvecka (utan pulsuppgifter).
v.21 aktivitet tid(min) tid(sek) distans
må löpning 42 11 ?
ti rullskidor 61 15 20 km
on inlines stavar 46 29 20 km
to
fr löpning 34 5 ?
lö
sö rullskidor 62 16 20 km
Sum 245 76
Sum tid i h 4,104444444