Inläggskvalitet

clindh

Forumvärd
På senare tid tycker jag mig ha märkt en tendens till allt fler tramsinlägg - kanske har en del för lite att göra på jobbet så här på sommaren och har inget bättre för sig. Naturligtvis får man krydda med lite humor ibland, men håll er till ämnet och förstör inte andras från början seriösa diskussionstrådar.

Nåväl, nu stoppde jag in en funktion som fanns på förslag för bra länge från er, men sedan men inte blev av: rapportera inlägg till administratör.

Vi som håller på med Utsidan har förståss inte tid att läsa alla inlägg - så vi välkomnar er hjälp med att hålla forumen på den höga kvalitet som Utsidan varit känd för genom åren.

Ser du något som bryter mot våra forumregler eller som på något annat sätt faller utanför (dina) ramar om vad som är OK och inte - gå INTE i klinch med den som skrev genom att skriva ett svar (det gör ju bara att diskussionstråden spårar ur än mer), utan rapportera inlägget till oss istället så får vi kika på det och göra vår bedömning.

(Rapporten går bara till oss på redaktionen, ingen annan ser den)
 
clindh; sa:
På senare tid tycker jag mig ha märkt en tendens till allt fler tramsinlägg - kanske har en del för lite att göra på jobbet så här på sommaren och har inget bättre för sig. Naturligtvis får man krydda med lite humor ibland, men håll er till ämnet och förstör inte andras från början seriösa diskussionstrådar.
/.../
Vi som håller på med Utsidan har förståss inte tid att läsa alla inlägg - så vi välkomnar er hjälp med att hålla forumen på den höga kvalitet som Utsidan varit känd för genom åren.
En variant är ju naturligtvis att ett antal medlemmar engagerar sig som moderatorer el. "övervakare".

/Håkan
 
FJS90/91; sa:

Ja kanske det. 1984 var ju BBS:er vanliga. DEssa hade vanligen en eller flera sysops, och som sådan rensade man bort trams och såg till att ens BBS höll den standardsom man eftersträvade.

Om Utsidans nuvarande redaktion inte tycker att de hinner med at rensa, så borde de kanske utse flera som kan ta den rollen.

mvh Christian
 
urspårning

Den VANLIGASTE orsaken att en tråd spårar ur är
trots allt att diskussionen var dödfödd. Ett par bra
exempel fanns nyligen på Fjällvandring
och urspårningarna torde haft det goda med sig att
urinläggets författare inser att han gjort bort sig.

Det är nog HELT andra problem som borde bekymra
administratören.

il C.
 
Re: urspårning

pehac@mai.liu.se; sa:
Den VANLIGASTE orsaken att en tråd spårar ur är
trots allt att diskussionen var dödfödd. Ett par bra
exempel fanns nyligen på Fjällvandring
och urspårningarna torde haft det goda med sig att
urinläggets författare inser att han gjort bort sig.

Det är nog HELT andra problem som borde bekymra
administratören.

il C.

En "Dödfödd" diskussion lever ju inte vidare,om man inte ger den liv..tycker nog att man ofta ser exempel på motsatsen,där en tråd spårar ur redan efter andra,tredje inlägget..annars håller jag helt med dig.
 
Håkan K; sa:
En variant är ju naturligtvis att ett antal medlemmar engagerar sig som moderatorer el. "övervakare".

Och dessa skall då kunna FLYTTA inlägg, inte bara ta bort (men det kanske inte forumet stödjer).

Det är bra mycket enklare för en moderator att motivera en flytt av ett inlägg eller en tråd än en borttagning. I det senare fallet brukar det höjas röster om censur, fascism etc (det förekommer visserligen ibland även vid flyttar).

Men det krävs ju då att de olika forumen också har tydliga regler om vad som hör hemma där. Idag är det väl bara namnen som ger nån ledning. Till exempel skulle då Vandring, Långcykling, Paddling m.fl. kunna ha en rad om att mat för dessa aktiviteter skall diskuteras i Mat-forumet. Dyker det upp en fråga om mat i Paddling då så behöver moderatorn inte fundera så mycket utan kan lätt flytta det till rätt plats.
 
inga moderatorer

Funktionen att rapportera stötande inlägg tycker jag är väldigt bra. Det upplevs mer neutralt om de som rattar siten avgör vad som är olämpligt.

Det är svårt för gemene man (och även de inte fullt så gemena) att acceptera "vanliga" användare som moderatorer eftersom alla är partiska i sina frågor. Hur bra de än skulle sköta uppgiften kommer tanken alltid att finnas där.

Problemet är inte bara att folk skaffar nya inloggningar och skriver provocerande inlägg utan även att så många triggar på det istället för att trycka på rapportera-knappen.

Varför bemöta ett inlägg där någon exempelvis säger att det bara är VAM:are som har camouflagekläder? Då bidrar man ju bara själv till förfallet!?


Vad gäller inlägg som inte upplevs tillräckligt seriösa tror jag det är en ofrånkomlig, om än ibland rätt tröttande, del av ett sådant här forum.
 
Pompösa debattörer

Kvaltetsinlägg, vad är det? Hmm... jag som ny medlem på sidan blir lite osäker. Just det att vi som inte är så bra, superbra eller i varje fall tror det, måste väl kunna våga skriv inlägg på Utsidan?

Jag och säkert många har har i början bara läst andras inlägg innan man vågar ta steget till att skriva egna. Jag måste säga att Utsidan är en otroligt bra sida där många olika själar kan mötas och diskutera med varandra om sina tankar och upplevelser som handlar om uteliv. Jag har också märkt att det finns många med stor kunskap som kan ge många och bra tips till oss nybörjare, och så finns det såna som jag som vill försöka komma in i gänget. Ett bra forum ska väl innehålla alla kategorier av folk, kunniga som okunniga. Men jag har fått känslan av att det har blivit lite av inbördes beundran av vissa gamla Utsidanrävar, de går in för att hacka ner på oss nykomlingar, så att vi inte ska tro att vi är något. Det gör mig förbannad!! Det kan låta så här: Unge man, du är överspelad. Vi har gått över till
seriösa diskussioner. Även om personen i fråga verkar kunnig så tycker jag att han bara förstör för Utsidan. Nu har han i och för sig skrivit ett inlägg där han säger att han ska sluta att vara aktiv på Utsidan, skööööönt, då är det en mindre pompös gubbe att vara rädd för. Om Utsidan nu funderar på att bevaka trådarna ännu mera, då tycker jag att Utsidan även bör bevaka "jag är så bra, lyssna på mig" debattörer. Då skulle flera våga skriva inlägg och Utsidan skulle kunna växa ännu mera.
 
Re: Pompösa debattörer

Palle Olsson; sa:
Det gör mig förbannad!! Det kan låta så här: Unge man, du är överspelad. Vi har gått över till
seriösa diskussioner. Även om personen i fråga verkar kunnig så tycker jag att han bara förstör för Utsidan. Nu har han i och för sig skrivit ett inlägg där han säger att han ska sluta att vara aktiv på Utsidan, skööööönt, då är det en mindre pompös gubbe att vara rädd för.

Jag antar att det är klenisartråden du kommenterar. Märkligt att folk kan uppleva saker så olika; efter ett mycket provokativt urinlägg så blev det en bra diskussion om lättviktspackning i allmänhet, sen dök det upp ett argt inlägg om att man skulle hålla sig till ämnet och sedan ett där folk kallades för mentalt klena(sic), samtliga av samma författare. Att då en person, som i övrigt delgett oss flera bra synpunkter då svarar lite grann i samma anda,( att han kände sig utpekad som mentalt klen är inte svårt att förstå), men helt korrekt, att tråden faktiskt varit både givande och nog hållt sig till ämnet, skall kallas för pompös och att han skadat utsidan och att det är skönt att han drar sig tillbaka är väl lite övermaga. Du menar väl inte att det är bättre med invektivkastning än saklig debatt och erfarenhetsutbyte. Eller ?

Mikael
 
clindh; sa:
På senare tid tycker jag mig ha märkt en tendens till allt fler tramsinlägg - kanske har en del för lite att göra på jobbet så här på sommaren och har inget bättre för sig. Naturligtvis får man krydda med lite humor ibland, men håll er till ämnet och förstör inte andras från början seriösa diskussionstrådar.
Nåväl, nu stoppde jag in en funktion som fanns på förslag för bra länge från er, men sedan men inte blev av: rapportera inlägg till administratör.
Vanudå? Jag fattar ingenting som vanligt. Ständigt dessa uppmaningar till att hålla sig till ämnet och så skall vi hålla en humornivå under en viss gräns. Var går ribban? Är det tillåtet med ironi och satir? Skall vi trycka på länken så fort vi känner oss trampade på tårna. Nej, låt debatten leva sitt eget liv!
Naturligtvis finns risken att hela utsidan tas över av porvokatörer men det är en risk vi får leva med och gillar man inte så är det bara att packa ihop och ge sig ut på en ny vandring. // Roland
 
Bra Christer

Jag läser bara aktivit i en del forum. I våras så spårade flera diskusioner ut där jag läste. Christer och andra gick in o agerade på olika sätt efter bland annat mail. Problemet var att en del mail inte gick rätt väg så att budskapet kom fram tillräckligt fort.

Vidare
man bör agera på ett visst sätt o bete sig ödmjukt på nätet. ( det här är ju egetligen urgammalt). Satir o Ironi är tillåtet men svårt, mkt svårt. Ordmärkning tycker jag kan vara elakt, det viktiga är ju helheten i budskapen, inte enskilda saker ibland.

Många trådar tenderar ibland att bli svårtlästa när de har övergått från diskusion till tjafs. Då hittar amn ej det man egetligen söker.
Kanske skulle WEB-master efter ett tag gå in o rensa bort det oväsentliga o bara ha kvar fakta? Så gör det på tex odla.se.


Hur som helst har en kamrat till mig dragit från Utsidan.se sedan han ansåg sig misshandlad av ordmärkare och besserwissers som inte läste andras inlägg ordentligt.


[Ändrat av kanotisten 2003-07-19 kl 10:30]