Räddningslinan för skridskor tycker jag verkar ypperlig (givetvis utan kasttyngden) som säkerhetslina för ihopkoppling när man går på tur på fjället i hård vind och kraftigt snöfall/drev. Min lina är 24m vilket räcker till iaf tre pers, i värsta fall fyra-fem. Som ni (förstås?) vet kopplar man in första och sista personen "fast" medan den/de emellan går "lösa", dvs man trär linan genom ryggsäcksramen för att undvika ryck. Nu har ju inte alla ramryggor, och det är lite krångligt att koppla loss sig från linan vid behov. Så då tänker jag mig ett kort repsnöre fästat i ryggan, med en karbin som man häktar fast i säkerhetslinan. Samma repsnöre+karbin kan användas för att koppla ihop ryggorna vid ev nödbivackering (om man inte får plats med ryggorna i bivacken).
Vad tycker ni om grundidén? Någon som provat? Hur kraftigt repsnöre behöver man, och har någon ett förslag på lämplig karbin?
6 mm repsrnöre tycker jag borde räcka. En liten aluminiumkarbin borde duga tycker jag, eller blir Al möjligen för sprött vid låga temperaturer? Man vill ju inte ta de tyngsta karbinerna man har...och man måste försts vara säker på att den inte hoppas av linan, så vilket skräp som helst duger ju inte...
Vad tycks om grundidén, och vad har ni för åsikt om inkopplingen?
Kalle G
Vad tycker ni om grundidén? Någon som provat? Hur kraftigt repsnöre behöver man, och har någon ett förslag på lämplig karbin?
6 mm repsrnöre tycker jag borde räcka. En liten aluminiumkarbin borde duga tycker jag, eller blir Al möjligen för sprött vid låga temperaturer? Man vill ju inte ta de tyngsta karbinerna man har...och man måste försts vara säker på att den inte hoppas av linan, så vilket skräp som helst duger ju inte...
Vad tycks om grundidén, och vad har ni för åsikt om inkopplingen?
Kalle G