Inköp jacka

Det blir en veckotur i Sarek i slutet på mars, och nu måste jag köpa jacka! Skulle bara vilja ha lite generella riktlinjer. Gillar många dunparkas jag tittat på fram för de vanliga michelingubbejackorna, men priserna är ju sanslösa!! Krävs det 4000 kr jacka för en sån här tur eller är det lite överdrivet?....Det kan väl ändå bli rätt kyligt?

Mvh
Jonatan

Funderar själv på att köpa en Western Mountaineering Hoodet Flash jacket! Nog bland det lättaste å varmaste man kan få,tar mkt liten plats "hopknökad" Finns hos bl Get Out pris 2.295:-

/Janne

Om man inte behöver lägsta vikt och bästa kvalitet på dunet så är det läge att kolla runt på t.ex Stadium, många röda lappar på vinterjackorna nu (även dun).

Skaljacka eller förstärkningsplagg?

Är det ett förstärkningsplagg skulle jag rekommendera en ngt tunnare alt. "sämre kvalité" kompletterat med en ull/fleecetröja, denna kombination tycker jag själv är väldigt bra. Vid högre temperatur och låg aktiviet enbart tröja (fixa tält, första 10 min på första morgonpasset mm), jackan åker på vid kortare raster samt vid längre raster stillasittande tillsammans med tröjan under.

Det som jag tycker är avgörande är om du bär ryggsäck eller om du har pulka.

Pulka = jackan kan vara tyngre och ta mer plats, köp någon på stadium/team sportias egna märken eller rea. Att leta på prylmarknande här på utemagasinet kan vara väl investerade minuter, många säljer bra grejor till låga priser.

Ryggsäck = du kan köpa dig liten och varm jacka, d.v.s. många pengar :). Köp en lätt med högre dunkvalité. Tänk efter som du kan vara utan huva eller ersätta förstärkningsmössan med huvan på förstärkningsplagget? Kan din sovsäck ersätta del av värmebehovet och du klarar dig med en tunnare (mindre och billigare)? En någon kortare kan med fördel kompletteras med tunna överdragsbyxor med hel dragkedja som gör att du värmer stjärt mm vid pause och lägerbyggande.

/ Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg