Inköp inför fjällvandring

@snuffle (Robin Borgström) Skall du ta med dig allt som alla tycker är bra då lär det inte bli UL :)

Ta det du har, långa det du inte har, köp så lite som möjligt, lägg upp allt du behöver ta med dig och plocka bort det du klarar dig utan.

Planera vandrigen så du har tillgång till stugor inom en dagsvandring om något skiter sig.

Jag körde med lånat tält i fem år med lånad rygga ännu längre. Det jag plöjde ner pengar på var ullundersställ, GTX kläder och kängor. Sedan kom tältet. Ett bensinkök. Några år senare en ny sovsäck och sist av allt en ny ny rygga. Nu är det för mycket av allting så jag får börja sälja.

Hoppas det går bra och berätta hur det gick.

paerl; sa:
Lite utanför tråden men: Såg just bilden du la upp på ditt fotoalbum. Misstänker att du just varit igång med termosen där... eller? Till toppen av Låddepakte måste man väl släpa med sig vattnet ändå så. Ser grymt härligt ut i vilket fall.

:D
Tanken var förstås att länka till bilden i inlägget, men det lyckades inte. Och just precis - på toppen av Låddepakte (och många andra toppar) hittar man förstås inte så mycket vatten - ska man släpa på vatten så kan det lika gärna vara hett!

/Per

Rungá; sa:
@snuffle (Robin Borgström) Skall du ta med dig allt som alla tycker är bra då lär det inte bli UL :)

Ta det du har, långa det du inte har, köp så lite som möjligt, lägg upp allt du behöver ta med dig och plocka bort det du klarar dig utan.

Planera vandrigen så du har tillgång till stugor inom en dagsvandring om något skiter sig.

Jag körde med lånat tält i fem år med lånad rygga ännu längre. Det jag plöjde ner pengar på var ullundersställ, GTX kläder och kängor. Sedan kom tältet. Ett bensinkök. Några år senare en ny sovsäck och sist av allt en ny ny rygga. Nu är det för mycket av allting så jag får börja sälja.

Hoppas det går bra och berätta hur det gick.

Självklart ska jag inte ta med allt, men jag ska självklart följa de tips jag tycker är vettiga. Jag ska gå mellan Abisko och Nikaloukkta och där är både tätt mellan stugorna och mycket folk så om något skiter sig är det lugnt.

Jag har tänkt försöka skaffa så mycket som möjligt nu när jag väl har jobb. Jag ska sluta om cirkus 2månader och ska sen börja plugga till hösten. Jag har sparat lite pengar under tiden jag jobbat och har även 20dagars semesterersättning att ta ut så sålänge prylarna håller ett bra tag så är det värt att lägga ner lite extra på.

Sovsäckar

WM finns som redan skrivet är hos Getout. Kolla deras hemsida också http://www.westernmoutaineering.com.

RAB kan man köpa ganska billigt/billigare i England. Hemsidan är http://www.rab.uk.com. http://www.snowandrock.com, brukar ha hyfsade priser men har mycket dyr frakt (300-400 kr). Där hittade jag en Marmot Hydrogen till kraftigt reducerat pris, som jag köpte häromveckan.

Marmots hemsida är förstås http://www.marmot.com. De har bla Atom, "en lätt dunsäck som faktiskt håller dig varm" enligt BackpackingLight. Den väger under halvkilot, men är lite för sval för min smak. Funkar säkert suveränt som sommarsäck nedanför fjället, eller för den som sover riktigt varmt.

Dunsovsäckar ställer stora krav på att man håller dem riktigt torra. Dubbla plastpåsar rekommenderas, och lämna gärna säckens egen packpåse hemma. De brukar vara tunga och inte särskilt vattentäta.

Å andra sidan håller dunsovsäckar i decennier.

Jörgen

snuffle; sa:
Hej
Till sommaren hade det tänkts upp och vandra lite i fjällen och jag har därför börjat titta på vad jag saknar i utrustningsväg. Har ni några tips på alternativa saker eller saker jag glömt så hojta gärna till.

Det här är vad jag tänkt köpa in:
Tält HIlleberg Nammatj 2 GT
Sovsäck Haglöfs Zleep 100
Liggunderlag Therm-A-Rest RidgeRest
Tröja Fjällräven NW T-shirt / Haglöfs Razor tee
Rep
Kompass m.spegel
Strumpor Lundhags trekking set
Hatt Fjällräven Larne Sou'wester / Haglöfs Solar hat
Snusnäsduk
Kalsonger Icebreaker Boxers / Lundhags Merino Boxer
Tvättmedel/diskmedel/hygien Hård Galltvål

Många tack och glad vår :)
MvH Robin

Jag har dåliga erfarenheter av haglöfs sovsäckar så dessa håller jag mig ifrån. (dragkedjan)

Något som jag tycker du missat är.
En extra kompass. (kartor förutsätter jag du har/skaffar)
en billig enkel gps.

En billig enkel gps kan användas till mycket, bland annat som träningsredskap för att använda karta och kompass, I händelse av att det blir dimma så är den väldigt trevlig att ha.
så de 200 gram som en gps väger med batterier är väl värda när de väl behövs. och priset för en enkel och fungerande gps är idag under tusenlappen.

Tänk på att ull slits ganska fort.

lycka till

snuffle; sa:
Hej
Till sommaren hade det tänkts upp och vandra lite i fjällen och jag har därför börjat titta på vad jag saknar i utrustningsväg. Har ni några tips på alternativa saker eller saker jag glömt så hojta gärna till.

Ryggsäck Armens (100L?)

Många tack och glad vår :)
MvH Robin

Ryggan, om jag gissar rätt så är det ryggsäck 2000 du menar. Jag tycker att den är klart funkis, men väldigt tuuuung i jämförelse med andra och minst lika sköna ryggor, väger nästan 6 kilo komplett (uppmätt på egen våg). Ett alternativ är ryggsäck Fskj original, snarlik ryggsäck 2000 i funktion men utan den tunga stålramen och därför ca 2 kilo lättare (min väger ur minnet 3 721 gr). Glöm inte Berghaus Vulcan heller, lite mindre än de föregående men ändå tillräckligt stor för de flesta långturer.

Sen finns en uppsjö av modernare ryggsäckar på den civila marknaden som oftast är skönare att bära, men också (men inte alltid) är ganska tunga; norröna syncron 100L t ex väger ca 3 hekto mer än Fskj original fast den har betydligt mindre packvolym.

Annars inget särskilt, kör på!

Mvh,

//J

Frågande?

Bara sådär allmänt: Om man skall gå Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta behöver man då verkligen en ryggsäck som väger 3-4 kg, extra kompass och GPS?

Jag menar alltså BEHÖVER. Till skillnad från allt som kan vara kul att ha med. Fanns det rimligt billiga bärare nuförtiden skulle naturligtvis tält med ståhöjd, bord och stolar samt rejält med konjak vara trevligt att ha med.

Var drar man gränsen? När man inte orkar bära längre? Och i så fall, varför just där?

Bara en stilla undran i all vänlighet. Alla bär ju sin egna val.

Jörgen

NUI; sa:
Bara sådär allmänt: Om man skall gå Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta behöver man då verkligen en ryggsäck som väger 3-4 kg, extra kompass och GPS?

Bra fråga! GPS är jag tveksam till, och som extra kompass kan väl en sån där liten, som man fäster tex som dragkedjekläpp på ryggan funka?

Ryggsäck kanske man inte ska snåla in på, men 100 liter och 6 kg låter hiskeligt??

Det kluriga med att packa lätt är att hålla igen på rätt saker, och vad som är 'rätt' i sin tur är säkert olika från person till person.

/Per

Eftersom så pass många tycker att armens ryggsäck är för tung och för stor för turen jag ska göra kommer jag att gå med en haglöfs topo 75-90liters istället.

Jag har reviderat min utrustning lite nu och försökt följa flera av era tips.
Det som ska införskaffas:
Tält Hilleberg Kaitum
Sovsäck Marathon 300 XL / Skyline XL / Helium 250 / Dewline från Mountain Equipment
Liggunderlag Therm-A-Rest Z-lite Regular
T-shirt Fjällräven NW T-shirt / Haglöfs Razor tee
Skjorta

Det jag redan har:
Skor Lundhags Fjell High
Byxor Fjällräven Vidda
Multiverktyg Leatherman Pulse
Ryggsäck Haglöfs Topo 75-90L
Kök Technotrail kit
Jacka Fjällräven Grönland
Fleece jacka/tröja Fjällräven Birka WS Jacka / Vanlig fleece
Mat Real expedition meal? (gröna påsar)
Vadnings/Läger skor Sandaler eller kängor utan strumpor och sula.
Fotoutrustning Coolpix 7900 +1GB SD-minne
Myggmedel Mygga roll-on
Regnkläder Armens
Kompass Silva ranger
Karta BD6 Abisko-Nikaloukkta-Narvik
Tändmaterial Stormtändstickor i vattentätt plån / tändare
Vattenflaska 2*0,5L MER-flaskor med deciliter markeringar
Mugg/kåsa Vikbar kåsa

[Ändrat av snuffle 2006-04-18 kl 12:11]

snuffle; sa:
Fotoutrustning Coolpix 7900 +1GB SD-minne
Myggmedel Mygga roll-on
Regnkläder Armens
Tändmaterial Stormtändstickor i vattentätt plån / tändare

På dessa saker har jag några kommentarer

Digitalkameran: Batterifrågan, har du extrabatteri eller tänker du köra utan lcdn?
Min erfarenhet av just den kameran som jag har själv är att bateriet inte räcker så där fasligt långt...specielt om det är lite kyligare vilket det tidvis kan vara i våra kära fjäll.
Extrabatteri eller en kamera som inte kräver bateri som backupp kan vara bra att ha (beroende då på hur viktigt det är för dig med bilder). En engångskamera som man köper och inte sprättar föräns om ordinarie somnar in kan vara en ide, lätt och kår att lämna igen i butiken om du inte sprättat den (kolla det senaste dock!)
Idiotiskt föresten att man ska behöva lägga ner flera hundra kronor på ett extra bateri som desutom bara går att använda i kameran! Det är marknadsanpassat, användaranpassat hade varit att ha standradbatterier som inte kostar lika mycket och som går att ersäta mycket lättare, även om man bara får ut hälften så många bilder på samma "laddning".

Myggmedlet är inte det bättre enligt mig, ska du ha riktiga grejer så är det beckolja/beckoljestift som gäller, inte behöver man vara lika rädd för att får det på fingrarna och komma åt kroppsöppningar med otrevliga följder och sen så lucktar man som man ska när man kommer ner och inte som en vandrande kemfabrik.

Kungens regnkläder håller inte måttet! vist är de mjuka och följsamma och blir åtminstånde ganska små när man pckar ihop dem men DE HÅLLER INTE TÄTT!!!
Vi är säkerligen många som svurit över detta fenomen (bara i min pluton så var det väl en 70% som bittert erfarat detta).
Här har jag få alternativ att erbjuda (billigt iaf), själv hittade jag mitt nuvarande ställ för en hundring på second hand (hellyhansen, personalen viste tydligen inte vad det var de prissatte), nästan helt oanvända även om de säkert var några år, funkar kanon.

Tändmedlet: Nåja, stormstickorna är säkert skitbra när det är 26 m/s och det regnar från sidan så ett tiotal sådanna är väl en god ide men förlita dig inte på dem, brinner intensivt och fort som bara den.
Jag säger, vanlig tändare normalt vis, vattensäkrade tändstickor (jag kan rekomendera dem från getout.se, de ska inte ses som vattenSÄKRA men jag har testat spola både sticka och plån under vatten, torka/snärta av och tända, inga problem) och stormstickorna, på olika platser i packningen!

Vi förväntar oss att få se bilder sedan!
Gå säkert! / F

Skjorta

Ett tips: När jag skulle köpa ny skjorta för 4-5 år sedan råkade jag prova en Marmot DriClime Windshirt. Kärlek vid första ögonkastet.

Den är alltså vindtät och har ett tunt foder av typ superunderställ. Mycket skön närmast kroppen och man kan stoppa in alla andra förstärkningsplagg under. Torkar bussnabbt och tål hög luftfuktighet (men ej regn) väl.

Idag skulle jag välja en vindblus av Pertex Quantum (från t ex Montbell eller GoLite) eller ännu hellre Pertex Equilibrium, som är något tyngre men behagligare direkt på kroppen.

Lämna istället din vindjacka hemma, du behöver den inte.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg