snuffle; sa:
Fotoutrustning Coolpix 7900 +1GB SD-minne
Myggmedel Mygga roll-on
Regnkläder Armens
Tändmaterial Stormtändstickor i vattentätt plån / tändare
På dessa saker har jag några kommentarer
Digitalkameran: Batterifrågan, har du extrabatteri eller tänker du köra utan lcdn?
Min erfarenhet av just den kameran som jag har själv är att bateriet inte räcker så där fasligt långt...specielt om det är lite kyligare vilket det tidvis kan vara i våra kära fjäll.
Extrabatteri eller en kamera som inte kräver bateri som backupp kan vara bra att ha (beroende då på hur viktigt det är för dig med bilder). En engångskamera som man köper och inte sprättar föräns om ordinarie somnar in kan vara en ide, lätt och kår att lämna igen i butiken om du inte sprättat den (kolla det senaste dock!)
Idiotiskt föresten att man ska behöva lägga ner flera hundra kronor på ett extra bateri som desutom bara går att använda i kameran! Det är marknadsanpassat, användaranpassat hade varit att ha standradbatterier som inte kostar lika mycket och som går att ersäta mycket lättare, även om man bara får ut hälften så många bilder på samma "laddning".
Myggmedlet är inte det bättre enligt mig, ska du ha riktiga grejer så är det beckolja/beckoljestift som gäller, inte behöver man vara lika rädd för att får det på fingrarna och komma åt kroppsöppningar med otrevliga följder och sen så lucktar man som man ska när man kommer ner och inte som en vandrande kemfabrik.
Kungens regnkläder håller inte måttet! vist är de mjuka och följsamma och blir åtminstånde ganska små när man pckar ihop dem men DE HÅLLER INTE TÄTT!!!
Vi är säkerligen många som svurit över detta fenomen (bara i min pluton så var det väl en 70% som bittert erfarat detta).
Här har jag få alternativ att erbjuda (billigt iaf), själv hittade jag mitt nuvarande ställ för en hundring på second hand (hellyhansen, personalen viste tydligen inte vad det var de prissatte), nästan helt oanvända även om de säkert var några år, funkar kanon.
Tändmedlet: Nåja, stormstickorna är säkert skitbra när det är 26 m/s och det regnar från sidan så ett tiotal sådanna är väl en god ide men förlita dig inte på dem, brinner intensivt och fort som bara den.
Jag säger, vanlig tändare normalt vis, vattensäkrade tändstickor (jag kan rekomendera dem från getout.se, de ska inte ses som vattenSÄKRA men jag har testat spola både sticka och plån under vatten, torka/snärta av och tända, inga problem) och stormstickorna, på olika platser i packningen!
Vi förväntar oss att få se bilder sedan!
Gå säkert! / F