Information om kniv?

Jag fick den här kniven av en kamrat för över 20 år sedan. Nu har han gått bort. Jag skulle gärna vilja veta mer om kniven. Typ av stål, typ av trä och all annan info jag kan få, även kuriosa om det finns något att säga.

cpic4506dad97a357.jpg

Bladlängd 95 mm, total knivlängd 220 mm, vikt 208 gram. På bladet står "Collectors Edition" och "SERIES 54". "WESTERN" längst ner på bladet, vilket väl är märket. På låskläppen står numret "0671".

dePaul, du kanske känner till något?

Raskesven

Raskesven; sa:
Jag skulle gärna vilja veta mer om kniven. Typ av stål, typ av trä och all annan info jag kan få, även kuriosa om det finns något att säga.

Bladlängd 95 mm, total knivlängd 220 mm, vikt 208 gram. På bladet står "Collectors Edition" och "SERIES 54". "WESTERN" längst ner på bladet, vilket väl är märket. På låskläppen står numret "0671".

dePaul, du kanske känner till något?

Raskesven
Det är som Jonathan säger. Western (et. 1896), liksom Becker Knife & Tool samt Camco ägs idag av Camillus som i sin tur är konkursaktiga och antagligen blir uppköpta av en annan amerikansk jätte (förmodligen Queen eller Case. Andra rykten säger att det också kan vara japanerna, Seki).

Kniven du har är en av många Buck 110 kopior. Stålet är 440A, alltså inget märkvärdigt. Din kniv är en i en upplaga på 3000 st.

Numret 671 är med största sannolikhet tillverkningsdatumet, dvs juni 1971. Tyvärr såldes det inte mer än ca 1800 knivar.

Skållorna är tillverkade i rosenträ och bolster och guarden är nickelsilver (ganska ömtåligt för repor).

Kniven kostade på sin tid runt 300-400 kronor i originalutförande. Din kamrats samlarkniv var några hundralappar dyrare.

Det fanns ytterligare en Collectors Edition. Den hette Series 52 och var lik Buck 112 Ranger.

Den mest kända Westernkniven torde vara den stora bowien som ofta ses i diverse B-filmer. Också den har ett 440A blad och rosenträhandtag. Den var ganska dyr på sin tid, runt 1200 kronor. Kniven går fortfarande att köpa och priset är ungefär detsamma.

WesternBowie.jpg

Hoppas att det hjälpte lite,

~Paul~

dePaul; sa:
Kniven du har är en av många Buck 110 kopior. Stålet är 440A, alltså inget märkvärdigt. Din kniv är en i en upplaga på 3000 st.

Numret 671 är med största sannolikhet tillverkningsdatumet, dvs juni 1971. Tyvärr såldes det inte mer än ca 1800 knivar.

Tillverkades det alltså 3000 men såldes bara 1800? Eller är nån av siffrorna fel??

Ett litet påpekande angående träslaget i skaftet.

Jag antar att det anges vara gjort i rosewood, vilket stämmer hyfsat bra med utseendet på bilden.

Rosewood är inte rosenträ, även om det är vanligt att det felaktigt översätts på det sättet.

Rosewodd ska översättas till jacaranda, vilket kan innebära Rio-jacaranda (även (sällan) kallat Kungsträ), eller ostindisk jacaranda som är lite gråare och tristare. Palisander är en benämning som ofta används för dessa träslag.

Rosenträ på svenska är ett ljusare trä och det kallas ofta Bubinga.

Förvirringen kan verka total, men jag tror ovanstående ska vara korrekt även om jag inte håller på så mycket med trä nuförtiden.

Mezzner; sa:
Ett litet påpekande angående träslaget i skaftet.

Jag antar att det anges vara gjort i rosewood, vilket stämmer hyfsat bra med utseendet på bilden.

Rosewood är inte rosenträ, även om det är vanligt att det felaktigt översätts på det sättet.

Rosewodd ska översättas till jacaranda, vilket kan innebära Rio-jacaranda (även (sällan) kallat Kungsträ), eller ostindisk jacaranda som är lite gråare och tristare. Palisander är en benämning som ofta används för dessa träslag.

Rosenträ på svenska är ett ljusare trä och det kallas ofta Bubinga.

Förvirringen kan verka total, men jag tror ovanstående ska vara korrekt även om jag inte håller på så mycket med trä nuförtiden.
Wow, tack för den upplysningen Anders. Ser man. Man lär sig alltid något nytt :)

~Paul~

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg