Tackar för tipsen, vi klättrade den, hade med tipsen på utskrift, och det gick ju bra. Jag kan lägga till några egna kommentarer för framtida sökningar...
Kommer man fram till insteget efter det lätta sva klättringen och det rinner vatten så kan man nog vara garanterad en blöt klättertur. För vår del så var sista replängden den enda som var någerlunda torr, och detta var efter 2 dagar med hyffsad väder.
Climbrob: Du nämnde att det fanns en aluminiumhängare på stand 4. Jag såg ingen där, menade du bankebulten på stand 3? Om så är fallet så tänkte jag inte så mycket på den, jag klippte den inte ens. Jag klippte borrbulten och klättrade vidare. Det lilla jag hann tänka på var att den kändes helt onödig, fanns gott om säkringsmöjligheter. Om det var stand 4 du tänkte på så gjorde vi inte stand med bulten utan gjorde den lite till höger i en spricka. Kändes som en bättre plats för stand eftersom det var torrt där...
Att länka samman replängd 5 och 6 kom inte på tal för vår del. Efter kruxet på replängd 5 gjorde jag stand precis innan man kliver upp på sva plattan man traverserar på eftersom vi ville inte ha något som helst repdrag på den blöta traversen. Det finns en ganska bra plats att stå på men man måste vara lite försiktig eftersom det finns den hel del löst man kan skicka ned på sin andraman. Härifrån skulle man kunna klättra resten av repa 5 och 6 direkt då säkraren ser hela vägen så man har altid kontakt med varandra. Vi valde ändå att göra stand på stand 5.
Sista repan gjorde vi som 2 repor eftersom det blåste lite och jag hade inga hunnit köpa några walkie talkies. Vi hade inga bråttom, replaget som släpte förbi oss syntes inte till och vi hade gott om tid innan det blev mörkt.
Jag kan instämma om att en Camalot 4 hade varit bra... Vi ett set upp till 3... Dubbla 2 till 4 skulle jag lätt använt utan att ha skämts, bara jag hade haft med dem.
Vi träffade replaget som släppte förbi oss nere i lägret. De firade av från slutet av replängd 4 precis innan kruxet. Det är nog sista vändpunkten, efter det så är det bara o ta sig upp.
Nästa gång kommer jag väll o fråga om Hägar... Den linjen lockar den med
Desmo79: Den naturliga början är Via Lara. Det är en riktigt fin linje, ganska enkel och trevlig 4+ klättring och välsäkrad utan några bultar. Har ni lite vana kan ni börja tidigt, klättra den löpande, ha med ett extra rep (om ni inte redan klättrar med dubbelrep), fira ned på Reven eller Gone with the weed och hinna klättra en led till samma dag. Men ni måste börja tidigt, annars fastnar ni i trafiken...
De andra 2 leder jag rekomenderar är Sternschnuppe och Agent Orange. Agent Orange har bultade standplatser hela vägen medans Sternschnuppe har för det mesta stand helt på egna säkringar. Smaken är som baken, men jag tycker att Sternschnuppe är de finare utav de två.
God tur!