Hej,
Mongoliet är inte särskilt välordnat. Det finns jättemycket vandring att göra. Men allt är beroende av tiden du har på dig. Visserligen kan man flyga mellan större städer men oftast måste man ju komplettera med buss/lifta för att nå hela vägen. 100 km kan många gånger ta en hel dag. Man bör också räkna med reservtid för allmänt strul och väntetider.
Men, det går!
Jag känner inte till några vandringsleder men ofta finns stigar som ibland är utmärkta på kartor. Det är dock inget problem att gå oledat då terrängen är öppen och oftast lättorienterad.
Det största problemet vi hade var vattnet. Vi reste under juli/augusti. Det fanns i princip inga bäckar och jag tror att det gäller generellt för hela mongoliet utom vid de högsta bergen i väster som har glaciärer och snö.
Tälta kan man göra överallt, givet vatten. Mongolerna är ju nomader så det vore ju konstigt annars. Om du tältar nära orter så lär du dock få en del uppmärksamhet av det ibland negativa slaget - fyllon. Begränsningen för tältning är, återigen, vattnet.
Runt Ulan Bator finns en del berg att göra dagsturer på och det går säkert också med flerdagsturer. Förutom några sådana turer gjorde vi en längre tur vid Hövsgöl-sjön i norra Mongoliet. Det var vackert och bra men, tjat-tjat, ont om vatten så fort man inte kramade stranden. Jag tror det är en nationalpark och tält var ytterst tillåtet. Så tillåtet att en del ville ta tältet från oss
De seriösa vandringarna/bestigningarna finns i väster med de höga bergen, där var vi tyvärr inte. Det finns en särskild firma som fixar alpinit-turer där, kommer inte ihåg namnet.
Maten är inte så god och eftersom det är ett glest land inte alltid tillgänglig - portabelt bensinkök med egen mat rekommenderas.
Det finns paketturer och de kostar givetvis, som du själv redan erfarit. Annars kan man gå ihop ett gäng och hyra guide/tolk och eventuellt chaufför med bil. Detta tar så klart längre tid att ordna.
Som vanligt är det en avvägning mellan tid och pengar. Ska du bara vara där en vecka så lär det bli svårt att fixa något avancerat på egen hand utan fet plånbok. Ju längre tid du har på dig desta lättare är det att fixa eget för billigare pris.
Ett populärt alternativ till att vandra är att hyra jeep och chafför och åka runt och se sig om på det sättet. Fördelen är att du kan ta med all mat och vatten som behövs. Nackdelen är - ja - att åka bil.
/Daniel