Info om Kandersteg i Schweiz?

Jag undrar om det är någon som har varit i kandersteg i Schweiz och klättrat IS? Jag är närmast nyfiken på hur dessa klättrare ser på grader inom isklättring. Det är ju en rätt subjektiv skala och på olika ställen är det stor skillnad. Var nyligen i La Grav och klättrade is och där skulle jag säga att det iaf är minst en grad i förskjutning mot den svenska/rjukan graderingen som jag är van vid.

Givetvis sker ju bedömningen på morgonen när man står vid insteget och iskvalite, temperatur och allt kan vägas in. Men det är ju intressant att veta om 3+ klättring innebär sträckta 60 meters replängder i 85 graders lutning...

Kandersteg är superbra!!!

Hejsan,

Jag och David Hässler skall till Kandersteg helgen innan jul. Det är ett superställe. Graderingen är normal skulle jag säga. Rujkan anses nog som lite snäll. Vi skall göra ett försök på Breitwangflue, Crack Baby.

Mvh, Robert

Kan nog hàlla med Robert om att graderna är rätt standard. De mest populära turerna blir sà upphuggna att de snarare känns softa. Crack Baby var till exempel snarare 5+ än 6 (som i föraren) när jag klättrade den.

Gradering på Crack BB

Hej Olov,

Crack BB helgen före jul kommer nog inte att vara så värst upphuggen :(

Bäst att passa på att träna lite. Jag och Stockholms Klätter Klubb har byggt en drytooling bana i trädgården, 18 meter lång på stockar och upp till 3,5 meter hög på sina ställen. Postar lite bilder snart. Den är inte helt klar, Peter Värvel hjälper med att designa M10 rutter som jag pepprar med blåa grepp, så vanliga har en chans...

Mvh, Robert

Det där låter ju inte helt fel Robert! När tror du att du kommer vara klar? Hur kommer det se ut med tillträde för den breda massan?

Tja Robert,

Visst, om ni gör den veckan före jul är det en helt annan ballpark. Ett tips är att ta med skidor för anmarschen om det är mkt snö.

Om det är bra förhàllanden i Breitwangflue kan det vara värt att stanna där upp. Det finns ett stall som brukar vara öppet där man kan sova bekvämt pà hö.

Hursomhelts, ha kul i Kandersteg och lycka till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jalo Har någon info om Klövsjö och Funäsdalsfallen! Isklättring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg