info om icefloe???

Någon som har erfarenheter av icefloe kajaken. Vore tacksam för lite info om kajaken och personliga åsikter.
Var kan jag hitta bilder på icefloekajaken på nätet?

/Fredrik
 
Jag har en Icefloe som jag har bla. ensampaddlat mellan Svinesund och Ystad så jag tycker att jag har lite erfarenhet av de flesta typer av paddlingsmiljö med den.
Icefloens största fördel är också dess största nackdel.
Den är mycket kursstabil och slutstyv. Det gör att den är svår (kräver mycket teknik) att manövrera i trånga utrymmen men om det blåser hårt, går grov sjö och är allmänt jobbigt så är den väldigt förlåtande så länge man ser upp för surf.

Om man skall ha en kajak till olika långa och korta turer eller bara som lek så kan man ofta tycka att den är trög men om man siktar på långfärd så har jag inte provat någon bättre!
 
Icefloe gjorde sitt intåg i Sverige i mitten av 80-talet. Ritad av havskajakgurun Derek Hutchinson och flitigt använd av bl.a. Jim Danielsson.
Den har smalt för- och akterskepp vilket ger den en mjuk gång i vågor, men vilket även begränsar toppfarten. Toppfarten är dock inget problem då man i praktiken aldrig kommer in i "väggen" då den är lastad. Mao sätter inte kanoten några begränsningar då det gäller fart och räckvidd.
Den utdragna akterfenan gör att man vid surf måste ta vågor helt bakifrån för att kunna hänga kvar på vågen. Kommer man lite snett fastnar fenan i vågen och kanoten svänger runt.
Nya kanoter är större och lastar mer än Icefloe. De flesta Icefloekanoter har små packluckor vilket gör att det kan vara svårt att få ner tält och annat. Det handlar om rutin vid packning. Jag har lastat Icefloe så många gånger så jag vet vad som fungerar och ser därmed ingen begränsning i lastkapaciteten. Sittställningen är utmärkt och tillåter att man håller ihop benen eller låter dem ligga med skrovsidorna. Att kunna variera sittställning värdesätter jag vid långa pass.
Utan packning tycker jag att den flyter lite väl högt i sjögång. Jag tror inte någon havskajak är byggd för att köras olastad.
Modellen har fått ett dåligt rykte som trög och svårsvängd, men det handlar mest om teknik. Lägg den på sidan så svänger den på en femöring.

I Östersjön har Icefloe använts vid många "expeditioner" som t.ex. av Jim D., Bengt Hansson, Allan Forsberg m.fl.

Kanoten är klart bättre än sitt rykte, men visst finns det mer lättpaddlade kajaker.

/Erik, som har paddlat Icefloe sedan -88
 

Liknande trådar