Info om gasbrännare?

Hej undrar om nån vet fabrikat och tillverkningsår på denna gasbrämnnare. Står Primus och Trangia på den.

Undrar också om det blir några problem att använda brännare i en kopia på ett jägarkök? Brännaren passar bra i köket i alla fall. Dålig förbränning eller för varmt? Ska testa i alla fall så får jag se.
 

Bilagor

  • primus1.JPG
    primus1.JPG
    252.5 KB · Visningar: 2,039
  • primus2.JPG
    primus2.JPG
    237.5 KB · Visningar: 2,150
I mitt sånt där kök passar brännaren INTE bra. Den sticker ner för långt under så den tar i marken. Man får palla upp köket på ett par pinnar.

Eller vänta nu, det kanske inte är exakt sådär som mitt kök ser ut förresten... Det har en annan bottendel tror jag.

Men annars är det väl Trangias gamla orginal-brännare som tillverkades av Primus.
 
brännaren som används idag är primus, men vad jag förstått så är denna en äldre version av 'orginal trangiabrännaren' av annan, engelsk fabrikat (har sett fabrikatet nämnt tidigare här - men hittar det inte just nu)

själv tvivlar jag på att primus skulle använda en tygklätt slang och ett par enkla pressningar i ändarna och det finns nog orsak till att alla slangar till campingkök numera är stålspunnet oavsett tillverkare.
 
Jag köpte en begagnad brännare för nåt år sedan. Den ser ut precis likadan som den på bilden och är märkt med "Trangia", "EPIgas" och "made in England".

Dock är reglaget och slangen på mitt annorlunda ut. Mitt reglage ser lite äldre ut.. Att slangen är annan betyder ju inget, den kan ju vem som helst byta.
 
'problemet' är att väldigt många brännare av olika 'tillverkning' i själva verket till delar eller hela består av primuskomponenter eller kopior av primus/optimus-konstruktioner - vilket också gör att brännhattar mm. går ofta att flytta över mellan olika tillverkare då gängor mm. är samma

primus har även tillverkat och konstruerat för andra fabrikat - bl.a jetboils kök (och när jetboil försökte förbilliga detta med att göra kopior av primuskomponenterna @ kinesisk tillverkning så fick dom kvalitetsproblem...) och nu har jetboil-liknande-kök börja dyka upp även i primus sortiment (Etasolo)...
 
Tack för alla svar. Så här ser den ut underifrån. Brännare passar precis i köket och sticker inte ut under. Har provat brännaren i köket och det blev ju väldigt varmt. No problems att koka vatten :) men kanske att det blev lite för varmt. Slangen byter jag nog ut om jag ska använda brännaren.

Har fått tag på ett annat Primus gaskök. Verkar vara i rostfritt och brännaren sitter fast. Liknar ett Trangia i delarna. Har aldrig sett en sådant primus förut.
 

Bilagor

  • primus4.JPG
    primus4.JPG
    187.7 KB · Visningar: 1,702
  • primus1_rf.JPG
    primus1_rf.JPG
    133.7 KB · Visningar: 1,252
  • primus2_rf.JPG
    primus2_rf.JPG
    205.6 KB · Visningar: 1,444
Val av kök/brännare

Hej.
Får börja med en ursäkt att jag lånar denna tråd....

Jag är på g att köpa ett kök, har alltid vandrat med en kompis som hade kök med sig men vill nu själv skaffa ett. Har kikat på Trangia kök som liknar min kompis kök (hans kanske är ett Trangia kök???) och tycker de ser smidiga ut. På tex addnature finns det 6 olika kompletta gaskök och 12 olika spritkök. De skiljer sig lite i storlek och utrustning.

Vad är för- och nackdelarna med gasol och sprit? Hur ska man tänka när man väljer kastruller/panna/kaffepanna? Storlek? Material? Köket ska duga för 2 personer och fjällvandring (tex FC). Kompisen brukade koka kaffevattnet i kaffepannan och det gick mycket fort men det kanske räcker med en kastrull? Det verkar dock inte finnas ett lock till kastrullerna.

Känner mig lite vilsen och uppskatta några tips.
/Annette
 
Det finns massor med gamla trådar på forumet om det.

En snabb sökning på "gasol sprit" ger t.ex. dessa två:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50861
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=1020

Om du letar i forumet just för kök hittar du säkerligen en massa andra trådar där andra frågat samma saker tidigare
http://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=19

(Ett tips är att Ctrl-klicka på de trådar som ser intressanta ut vartefter du kollar igenom listan, då öppnas de (i de flesta webbläsare) i en separat flik i bakgrunden. Sen när man gått tillräckligt långt bak i tiden så kollar man igenom alla de nya flikarna. Då slipper man hoppa en massa fram och tillbaka.)
 
man använder stekpannan upp och ned som lock när man kokar upp eller småputtrar - i det läget så är köket mycket blåstålig - bättre än 99% av alla andra kökstyper skulle jag tro. (personligen skulle jag se till att stekpannan är teflonbelagd)

det finns egentligen bara 2 storlek klasser - Trangia 25 för 2-3 personer och trangia 27 för 1-2 personer - även om jag nog skulle kalla trangia 27 för bara en person om man gillar stora portionen.

trangia 27 är som gjord för 0.5 liter vatten i rätterna och större än så blir det lite väl lite kanter kvar på grytorna med större överkok och spillrisk - även om det går med lite större mängder.

köp gasoltillsatsen - den är värd varenda krona och gör köket till en riktig kök där man kan reglera värmen från nästan ingenting till väldigt mycket. Att småputtra ris i 20 minuter är inte problem och med min portionsstorlek (två port) drog ca 9 gram gasol. att koka upp 0.5 liter vatten drar ca 7 gram gasol i perfekt stilla miljö (men räkna med 10 gram när det snålblåser)

med sprit så får man räkna med i stort sett dubbla bränslevikten per vattenuppkok gentemot gas och småputter är i stort sett bara att glömma då det brinner för bra även med sparring.

campingasolen på tub köper man på Biltema då deras är bra mycket billigare än det man köper på OK/Q8-mack och i friluftsbutikerna - det finns i stort sett bara ett par tillverkare i världen och biltemas blåa är snarlik innehållet som i primus power gas då dess förmodligen tillverkas på samma fabrik i Korea.
 
Senast ändrad:
Det lär bli gas!

Tack Peter för dom andra tråden, hittade dom inte tidigare. Tack även för Ctrl-tipset. Det går ju att använda när som helst! Suveränt!

Tack Torbjörn för svaret. Det verkar som om gasol är det bättre alternativet för mig. Tack även för köptipset! Då undrar jag egentligen bara om ni har kaffepannan med på en flerdagars vandring? Och vad som egentligen är skillnaden i 25/27-serien, 1, 3, 5? Det verkar vara materialet men jag förstår inte riktigt innebörden. Vilken är bäst, vilken duger?
 
Ja, de där 1, 3, 5 etc handlar om vilka olika grytor och sånt som följer med.

Jag har inte riktigt koll på vilka sorter som säljs idag, men det finns vanlig obelagd aluminium, så finns det den nya HA (hårdanodiserad aluminium), så finns det teflonbelagda varianter. Stekpannan måste man nästan ha belagd (men då måste man ha nåt i den som skydd när köket är ihoppackat, jag har klippt en rundel av wettex så har jag alltid en disktrasa med i köket).

Förut fanns också duossal, men det är borta ur sortimentet. Det var aluminium på utsidan (bra värmeledning och lätt) och rostfritt stål på insidan (tåligt).
 
Väljer man köket utan kaffepanna så kan man för det mesta packa ned gasolgrejorna och tuben i själva köket (plastpåse om grejorna för att minska skav).

i 27:an får man bara ned en 100 grams tub tillsammans med gasbrännaren (plus lite tillbehör som tändare, disksvamp mm.)

i 25 har jag sett att andra packar ned en 230 gramstub tillsammans med gasolgrejorna - men har inte provat själv.

Är kaffepannan ett måste så blir det värre och du få ha gasolgrejorna och tuben på annan plats i packningen.

teflonstekpannan behöver skyddas mot skav helt klart - man kan använda trangias multidisk som skydd ganska bra, en tillklippt wettex är heller inte dumt förslag som inlägget innan - jag tycker också man skall köpa trangias påse för köket - inga stora pengar och skyddar lite mot skav.

Nu skall iofs. ett politiskt korrekt trangiakök se välanvänd ut med sot och bucklor - men ändå ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rodluvan76 Allmän info om kök+brännare önskas Kök och brännare 8
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 47
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7

Liknande trådar