Info om fjälläget runt Keb -> söderut

Kom hem från Nikka - Salto idag. Lite info för första gångsvandrare etc..
Detta är absolut inget komplicerat och på inget sätt farligt.
Karta och kompass är totalt onödigt om du ska gå led i dessa trakter. Lederna är flerfiliga och delar den sig finns vägskyltar.
Det är torrt och ingen snö, torra små jokkar = ingen nödvändig vadning.
Ganska varmt... inte under 5grader på 1000m höjd nattetid.
Detta betyder att packningen kan lättas en del.
Mycket frågor kommer om ensamvandring. Jag kan inte se nån som helst fara med detta, vare sig för damer eller herrar. Så länge man inte råkar olyckligt ut ex. hälsena av, kraftig stukning, fall, skärsår etc.

Lycka till och ha en skön vandring!
 
Nog för att lederna är lätta att följa, men de flesta väljer nog att inte tälta rakt på stigen utan försvinner nog i väg åtminstone en liten bit från leden. Men är morgonen dimmig och sinnet likaså efter en halvtaskig kall natt kan nog en karta och kompass komma väl till hands om man vill hitta tillbaka till leden, oavsett hur lätt den är att följa när man väl är på den.

Har själv lyckats komma bort från stigen i dimma och gått käpprätt åt fel håll för att det "kändes" rätt...
 
Klokt inlägg!

Nog för att lederna är lätta att följa, men de flesta väljer nog att inte tälta rakt på stigen utan försvinner nog i väg åtminstone en liten bit från leden. Men är morgonen dimmig och sinnet likaså efter en halvtaskig kall natt kan nog en karta och kompass komma väl till hands om man vill hitta tillbaka till leden, oavsett hur lätt den är att följa när man väl är på den.

Har själv lyckats komma bort från stigen i dimma och gått käpprätt åt fel håll för att det "kändes" rätt...

Vill bara säga att jag tycker det är klokt resonerat av dig!

God tur!
Bulingen
 
Underskattning?

Kom hem från Nikka - Salto idag. Lite info för första gångsvandrare etc..
Detta är absolut inget komplicerat och på inget sätt farligt.
Karta och kompass är totalt onödigt om du ska gå led i dessa trakter. Lederna är flerfiliga och delar den sig finns vägskyltar.
Det är torrt och ingen snö, torra små jokkar = ingen nödvändig vadning.
Ganska varmt... inte under 5grader på 1000m höjd nattetid.
Detta betyder att packningen kan lättas en del.
Mycket frågor kommer om ensamvandring. Jag kan inte se nån som helst fara med detta, vare sig för damer eller herrar. Så länge man inte råkar olyckligt ut ex. hälsena av, kraftig stukning, fall, skärsår etc.

Lycka till och ha en skön vandring!

Underskatta aldrig förhållandena till fjälls, det som ena stunden ter sig naturligt och enkelt, kan med snabbt väderomslag, eller genom olycka, drastiskt försvåra vistelsen.
Karta och kompass ska enligt mitt tycke alltid finnas med! Om det någonstans sker snabba väderomslag så är det i fjällen. Det är därför viktigt att rusta sig för de sämre väderperioderna också.

God tur!
Bulingen
 
Kom hem från Nikka - Salto idag. Lite info för första Detta är absolut inget komplicerat och på inget sätt farligt.

Karta och kompass är totalt onödigt om du ska gå led i dessa trakter. Lederna är flerfiliga och delar den sig finns vägskyltar.


Lycka till och ha en skön vandring!


Jag förstår faktiskt inte hur man kan skriva något sådant. För det första är kartan naturligtvis nödvändig för planeringen dag för dag, för att bedöma etapplängder, osv.
(ja, jag utgår från att man inte följer en rigid färdplan).


För det andra, så kan, som andra påpekat, omständigheterna ändra sig.

Jag går inte ofta utanför lederna i mina norska fjäll - där jag gjort det har det enda problemet
varit vägvalet på branta partier - plötsligt ser man inte så långt famför sig,
eller är man rentav tvungen att gå tillbaka och hitta bättre väg.
(detta problem inträffar ofta även i Sydeuropa). Men jag har faktiskt tappat bort en T-led på etappens högsta parti, i dimma,
och var då hänvisad till att ta ut åtminstone grov kompassriktning och spana efter naturliga
orienteringsmärken, i detta fall de oslagbara, sjöar. Det gick bra.
 
Kan bara hålla med tidigare inlägg....

Karta och kompass är en absolut nödvändighet, även om man bara ska gå på en led.

Angående temperaturen på natten så kan den ju också skifta väldigt mycket vecka för vecka, särskilt i fjällen.
 
Han har rätt....

Till viss del håller jag med trådskaparen, karta & kompass är inget Måste om man bara går efter led, låt säga kungsleden Nikka-Abisko! Den sträckan går du nästan med ögonbindel :)!

Jag har förvisso alltid med karta, för att planera rutten i förväg, vadställen, lägerplatser osv... För att helt enkel kunna ha framfårhållning och om man måste byta den planerade färdrutten av någon anledning! Kompasset har jag ännu aldrig använt, inte ens vid dimma!
Jag går oftast utanför leder....

Undrar hur ofta det är som fjällvandrare har med karta och kompass för att man "ska" ha det med...utan att dom kan använda det! Har träffat på många som inte kan läsa karta och änn mindre använda kompasset för tex "kryssa in" sin egen position!

Falsk säkerhet?

//A
 
Undrar hur ofta det är som fjällvandrare har med karta och kompass för att man "ska" ha det med...utan att dom kan använda det! Har träffat på många som inte kan läsa karta och änn mindre använda kompasset för tex "kryssa in" sin egen position!

Falsk säkerhet?

//A

Ja, lika viktigt som att ha med karta och kompass är att kunna använda dem. Men det är konstigt om man inte har tittat på kartan åtminstone någon gång hemma innan turen, och om man förstår något av det så kan kartan ge lite nytta under turen också. Karta är praktisk, en minnesgod vandringpartner, men kompassen är rent magisk. Får jag bara välja en så väljer jag kompass (förutsatt att jag vet ungefär var jag är, dvs en grov karta i huvudet.) Men jag skulle aldrig välja bara en.

De som inte vet hur man använder dem underskattar kanske nyttan av karta och kompass? Vissa som säger sig ha dåligt lokalsinne tvivlar ibland till och med på att solen faktiskt står i söder mitt på dagen! Varje dag, året om, alltid (i Sverige.. :)).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
qy Outdoorkartan - en del info måste vara med Fjällvandring 1
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Fjällvandring 4
2boots Info or guide for Katterat to Rombak walk (Navvy Trail) please Fjällvandring 9
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
frida_hej Info om terräng och dyl. i Sarekområdet Fjällvandring 4
Pauliina Relativt aktuell Sarek-info, Algastugan och båtar Fjällvandring 4
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
RN887 INFO om Karolinermarschen sökes!!! Fjällvandring 3
donga Var kan man hitta info om toppbestigningar... Fjällvandring 6
Info om Jäkkvik - Kvikkjokk? Fjällvandring 0
Hemsidan "Till Topps" med info om Jotunheimen mm är nu klar! Fjällvandring 0
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Vickanvickan Solvear (Lofoten )"lättare" vandringsled ca 2-4 timmar runt. Fjällvandring 6
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 21
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7

Liknande trådar