Indonesien

Hittade en gammal Bergsport hemma med en notis om sportklättring i Indonesien. Kombinationen av superlåga priser och fin klättring låter lockande, finns det någon som har erfarenhet av klättringen?

Det var 8 år sedan jag var där så det har säkert hänt mycket men då fanns det sportklättring på Sumatra, runt staden Bukkitinggi (stavning lite osäker) och på några ställen på Java där jag aldrig var.

Att bara åka till Sumatra för att klättra sportklättring blir nog en besvikelse. Om ingenting dramatiskt hänt så finns det bara löjligt undergraderad hård klättring oftast utan ankare så man måste reversera turerna. Man bör nog klättra åtminstone 7a för att ha mer än ett par leder att klättra på varje klippa.

Men, som sagt, det var ett tag sedan jag var där. Och Sumatra är fantastisk vackert och värt ett besök i sig.

Också nyfiken!

Har också funderat på om det inte borde finnas klättring i Indonesien. Har hört mig för med några kompisar som rest runt en hel del där men ingen av dem har hört något så det kan inte vara alltför stort. Indonesien är nästnästa projekt så om ni skulle höra något vore jag tacksam för info.
Helena

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg