Indiska himalaya

Hejsan,

Jag och en kamrat planerar att åka till indiska himalaya för vandring/alpinism. Det vore hyvens om någon ville delge information om:
-Toppar 5500-6000 som inte är alltför tekniska att ta sig upp på
-Vandringförslag, 7-20 dagar, där det inte är så mycket folk och inte är så bebott
-Vilken utrusting som behövs
-Var man kan hyra/köpa isyxor, isskruvar, stegjärn, rep odyl
-Bränsle
-Kartor
-Behövs bärare/kock/guide?
-Hur rent är vattnet
-Faror från människor (stöld och våld)
-Lämplig litteratur och webinfo

Vi har ordentlig vana från svenska fjällen och vandring i diverse annan terräng men inte så mycket höjdvana. Vi funderar i första hand på att göra en självständig tur men är beredda att omvärdera vid behov.

Med vänliga...

/Daniel (och Hannes)

Tjena!
Det här svaret kommer kanske lite sent men dock!
Jag och min flickvän var i norra Indien förra sommaren. Förvisso så klättrade vi inte men vi trekkade lite i alla fall.
Bränsle- Själv har jag ett MSR-kök och använder vanlig bensin eller fotogen. Båda är lätta att få tag på.
Vatten- Jag använder vattenfilter även på hög höjd. Jag har träffat trekkare med giardiasisparasiter och de kunde intyga att det inte var så roligt. Jag använder själv ett Safe-water filter. Billigt och enkelt att sköta.
Guide- Om man skall gå så pass länge som ni planerat antar jag att det är bäst med guide. I Indien går allt att fixa med lite pengar så det borde inte vara något problem. Kolla med hotellen ni bor på.
Kolla in sidan http://www.up-tourism.com där finns det lite info och adresser.
Det bästa är nog att leta reda på en klättrarklubb. Där finns oxå den bästa utrustningen att hyra.
Sök oxå på internet efter Garhwal som är ett mycket attraktivt område med flera toppar över 6000 meter.
Lycka till!
Zeke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Victor Å Himalaya med dåligt knä Trekking 6
MickeAndersson Karta över Himalaya Trekking 2
Emmsann GPS i Himalaya? Trekking 8
Sarala Himalaya Trekking 4
perlowdin Himalaya bilder Trekking 0
Ignatius Himalaya Trekking 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg