indalsälven

Jag har funderat på att paddla sträckan Åre - Sundsvall längs Indalsälven så vilka delar av Indalsälven är inte padlingsbar? Är det någon som vet?

//Micke
 
Bergeforsen är det inte

Jag paddlade Järkvissle till Indal för några år sedan. Det var fint, men kanske inte så fräckt. Mest är det en ganska stilla älv som flyter fram lungt och sävligt. Innan du närmar dig Bergeforsen bör du dock överväga att bära kajaken eftersom kraftverket annars kommer att bjuda på en ganska tuff paddling genom turbinerna. Det var lätt att hitta ställen att lägga i och dra upp kajaken och även att tälta på. Sträckan jag paddlade var paddelbar hela vägen.

En trevligare och mysigare paddling i närheten av Sundsvall är Ljustorpsån strax norr om Timrå. Där är det så klart vatten att det finns flodmusslor till och med.

Kalle
 
Kvitsleströmmarna?

Nedströms Krokom är ju Indalsälven helt utbyggd, så det är bara de otaliga kraftverken du måste släpa förbi.

/BAX
 
Många kraftverk är det

Första kraftverket är redan Äggfors i Mörsil sedan följer ett i Krokom, Granbo uppströms Lit, Midskogen, Näverede, Stugun, Krångede, Gammalänge, Hammarforsen, Svarthåldforsen, Bispfors, Järkvissle och Bergeforsen.

Och i denna uppräkning har jag säkert glömt nå't, så man bör vara utrustad med kanotvagn och mentalt förberedd på många och långa marktransporter.

Sen kan man när man färdas på en expoaterad älv genom en skändad byggd som inte har några inkomster från sina naturresurser konstatera att varenda jäkla skatteutjämningskrona som går till Norrlands inland är en oskäligt låg ersättning för rofferiet av naturtillgångarna där.
 
Du får bära en del efter Undersåker

Det är några forsar som du inte är paddelbara mellan Rista (Undersåker) och ner till Järpen. Jag tror att du få bära några kilometrar förbi Ristafallet, Prästfallet och Nylandsforsen. Är du duktig på att paddla fors är Kvissle paddelbar, men då ska du ha koll på läget, ha hjälm och sällskap. Funderar själv på sträckan Tännforsen - Östersund på en dag som ett långt träningspass inför ÅEC.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
werme Kajak längs Indalsälven? Paddling allmänt 1

Liknande trådar