Ett gammalt kärt diskussionsämne över glögg eller grogg är ju huruvida klättring är livsfarligt eller inte. Och klart är ju att aktiviteten inte är utan olycksrisk. Men det hela handlar ju om hur man känner och tänker, och vad man jämför med. Och det är ju säkert inte helt lätt att försöka göra "objektivare" uttalande om hur farligt något är... I synnerhet som det säkert inte finns uppgifter om "basen", hur många klättrar och hur mycket.
Men ändå, och efter en misslyckat spaning på svenska klätterförbundets hemsida så ställer jag frågan här:
Finns det några uppgifter någonstans på hur många som årligen skadas/dör genom klättring? Och hur?
Sverige är en möjlig avgränsning, men det finns kanske bättre faktaunderlag i andra länder...
Hälsar och undrar,
Patric
(Som gammal klättrare brukar jag känna mig tvingad att stå på "det-är-ofarligt-barrikaden" i de ovan nämnda diskussionerna... Men det är ju knappast den mest nyanserade ståndpunkten. Den heller...)
Men ändå, och efter en misslyckat spaning på svenska klätterförbundets hemsida så ställer jag frågan här:
Finns det några uppgifter någonstans på hur många som årligen skadas/dör genom klättring? Och hur?
Sverige är en möjlig avgränsning, men det finns kanske bättre faktaunderlag i andra länder...
Hälsar och undrar,
Patric
(Som gammal klättrare brukar jag känna mig tvingad att stå på "det-är-ofarligt-barrikaden" i de ovan nämnda diskussionerna... Men det är ju knappast den mest nyanserade ståndpunkten. Den heller...)