imskyddsmedel

Hej,
Någon som har något bra tips om ett imskyddsmedel som FUNGERAR? Färdig produkt eller gds-recept spelar ingen roll.

Jag har testat ett fabrikat som heter RainX. De har både imskydd och en produkt som gör att vatten släpper lättare från ytan. Imskyddet funkar ganska bra och det andra använder jag på mc hjälmen för att slippa torka av visiret när det regnar. Båda finns på bensinmackarna och kostar en hundring. Flaskorna är ca 10 cm höga och den med antifog är svart och den andra gul.

Vad skall du ha medlet till?

Uffe

Schampo.

När jag spelade hockey använde de, som körde med plexi, schampo/duschkräm som antiim-medel. Jag adopterade den tekniken även då jag tävlingspelade paintball, med tillfredsställande resultat (innan jag skaffade mask med dubbla glas).
Fördelar - billigt, lättillgängligt, man kan välja bland en hel flora av dofter. ;)
Nackdelar - tar tid att 'kladda' in, kanske inte så där jättebeständigt i längden, luktar schampo.

Applicering: Beroende på vad du ska imskydda - applicera en liten mängd schampo/duschkräm, gnugga in med en trasa tills allting torkat in. Fortsätt att torka med en torr trasa tills alla synliga spår av schampot är borta. Färdigt!

Danne

Många olika

outdoor; sa:
Hej,
Någon som har något bra tips om ett imskyddsmedel som FUNGERAR? Färdig produkt eller gds-recept spelar ingen roll.

När man som jag har glasögon och cyklar mountainbike i teknisk terräng så testar man en hel del saker för att se om något skall hjälpa.

-Tvätta med vatten och diskmedel. Skölj i kallt vatten.
-Gör som dykarna. Spotta och skölj.
-Hittade ett medel hos Synsam för 45 lr som man sprayar på, låter torka och sedan eftertorkar
-Gnida in lite sköljmedel
-Siliconspray, spraya, låt torka någon minut och torka sedan av.
-Stekspray, typ PAM har jag "hört" skall fungera. Har inte provat det själv.
-Stå ut. Ha med dig papper och torka av.

Det som fungerar sämst är att stå ut. Det jag oftast gör är att tvätta glasen med diskmedel (gnider med fingrarna, sköljer i kallt vatten och torkar med hushållspapper).

Annars så tycker jag det mesta fungerar lika bra. Med det medlet som man kan köpa på Synsam så tycker jag att vattnet rinner av något lättare.

Jag har inte provat RainX (än) så hur det står sig i konkurrensen vet jag inte.

/Mattias

RainX

En av mina kollegor provade RainX på sina vanliga glasögon för några år sedan. Resultatet blev två illröda värkande ögon...

mvh
Håkan Åkesson

Re:

Hej Ulf,

Jag motionerar lite med endurokörning och därför är kravet på funktion på imskyddet viktigast, inte vad det är för något.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg