Improviserad vattenflaska med mugg

En tom sirapsflaska blir en utmärkt vattenflaska, med måttskala på sidan. Den drygt kaffekoppsstora, tomma aluminiumburken för räkkonserver passar bra som mugg. Om man trär en grov gummisnodd runt flaskan och ev. fäster med några droppar kontaktlim, sitt muggen fast, när den träs på flaskan, men kan lätt dras av.
Enkelt är bäst. I varje fall billigast.
Sigvard Surviver.

sigvard; sa:
En tom sirapsflaska blir en utmärkt vattenflaska, med måttskala på sidan.

Sirapsflaskan är en klassiker. Jag skulle dock vilja slå ett slag för MER-flaskorna. Dessa rymmer 0,5 liter och har stor öppning. Den större öppningen gör att flaskan både är lättare att fylla och att dricka ur.

Under söndagens vikingaränn var flaskan perfa. Lätt att få påfylld vid vätskestationerna tackvare öppningen och lagom stor för att rymma vad jag ville dricka mellan depåerna. Dessutom lättare i ryggsäcken än vad den borttappade nalgeneflaskan hade varit.

/Andreas

sigvard; sa:
Den drygt kaffekoppsstora, tomma aluminiumburken för räkkonserver passar bra som mugg.

Spontan reaktion: blääää.

[Edit] Lite senare-reaktion: Varför? En vikkåsa väger säkert inte mer och kostar kanske en tjuga? Vad är förtjänsten med att åka till affären, handla en konserv räkor, äta upp räkorna och sen snickra till en kåsa av burken?
[Ändrat av öringen 2006-02-20 kl 14:39]

Varför vill man ö h t ha en mugg? Sirapsflaskan var en trogen följeslagare under låg- och mellanstadiet, sedan skaffade jag en Isostar... Fungerar fortfarande.

MER-flaskorna är riktigt bra, med stor öppning och låg vikt. Försök INTE hälla kokvatten i den, då smälter den ned till en betydligt mindre flask-mutant. Om man däremot har lite kallvatten i botten och tankar på med kokvatten så är det OK.

öringen; sa:
Strykarräven; sa:
Varför vill man ö h t ha en mugg?

Dricker du kaffet direkt ur termosen kanske ;)
Nej, men det jag får ned i en sirapsflaska (som trådskaparen föreslog) dricker jag ledigt utan kopp.

Inte för att jag vet hur öringen föredrar sitt kaffe, men mitt får gärna vara varmt, och då har jag det i en termos. På min supermoderna kolfiber-titantermos med digital kompass och laser-hygrometer kan man skruva av locket, och använda som kopp. Det är iofs en mycket modern termos, så jag förstår om öringen saknar dylika finesser, och måste limma fast en tom räkburk på sin gamla termos. Testa nästa gång att skruva av locket och ställa det uppochned, samt fylla det med hett kaffe, eller kallt kaffe ur sirapspavan. Fast då går det förstås lika bra med en urdiskad räkburk. Du kan även skruva bort locket från termosen, och sedan ta med en tom räkburk istället.

Lösningen med sirapsflaska + räkburk låter som något för den som alltid blir bjuden på kaffe, dvs antingen för den som har lätt att skaffa bekanta, eller är för snål för att fixa eget kaffe. Jag har inga vänner, och behöver därför ingen räkburk.

Strykarräven; sa:
öringen; sa:
Strykarräven; sa:
Varför vill man ö h t ha en mugg?

Dricker du kaffet direkt ur termosen kanske ;)
Nej, men det jag får ned i en sirapsflaska (som trådskaparen föreslog) dricker jag ledigt utan kopp.

Inte för att jag vet hur öringen föredrar sitt kaffe, men mitt får gärna vara varmt, och då har jag det i en termos. På min supermoderna kolfiber-titantermos med digital kompass och laser-hygrometer kan man skruva av locket, och använda som kopp. Det är iofs en mycket modern termos, så jag förstår om öringen saknar dylika finesser, och måste limma fast en tom räkburk på sin gamla termos. Testa nästa gång att skruva av locket och ställa det uppochned, samt fylla det med hett kaffe, eller kallt kaffe ur sirapspavan. Fast då går det förstås lika bra med en urdiskad räkburk. Du kan även skruva bort locket från termosen, och sedan ta med en tom räkburk istället.

Lösningen med sirapsflaska + räkburk låter som något för den som alltid blir bjuden på kaffe, dvs antingen för den som har lätt att skaffa bekanta, eller är för snål för att fixa eget kaffe. Jag har inga vänner, och behöver därför ingen räkburk.

Ähh! :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg