Impregneringen (?) har släppt

Upptäckte nu när min Haglöfs Shosho togs ut ur förrådet att den verkade smutsig på insidan, som om den torkat. Jag misstänker att det är nån impregnering på insidan som släppt. Den verkar ha torkat och krackelerat.

Jag har provat att tvätta ur den delvis lätt med vatten och handduk, men det verkar bara "skräpa ner" mer i själva ryggsäcken.

Ska jag anse ryggsäcken som förbrukad och köpa en ny eller kan man ge sig på att återimpregnera den på nåt sätt. Eller vågar man ge sig på den med ett strykjärn och få vaxet (om det nu är det) att fästa igen?

Mvh

Det är säkert en PU beläggning på insidan som åldrats och släpper. Detta är en gummi beläggning så undvik strykjärn.
Du kan fortfarande använda säcken men skydda den från väta utifrån mha ett regnskydd.

Det är säkert en PU beläggning på insidan som åldrats och släpper. Detta är en gummi beläggning så undvik strykjärn.
Du kan fortfarande använda säcken men skydda den från väta utifrån mha ett regnskydd.

Alternativt skydda innifrån genom att packa i torrsäck(-ar) inuti eller både inre och yttre extra tätning.

/Patrik

Ta loss säcken från ramen, vräng den och borsta bort gummiresterna.
Bruka säcken med innersäck av pvc och ev regnskydd utvändigt.

go tur

Shosho

Jag har själv en 70-liters shosho som nog är 20 år gammal. På min finns ett inbyggt regnskydd. Behåll du din ryggsäck,den håller många år än

Upptäckte nu när min Haglöfs Shosho togs ut ur förrådet att den verkade smutsig på insidan, som om den torkat. Jag misstänker att det är nån impregnering på insidan som släppt. Den verkar ha torkat och krackelerat.

Jag har provat att tvätta ur den delvis lätt med vatten och handduk, men det verkar bara "skräpa ner" mer i själva ryggsäcken.

Ska jag anse ryggsäcken som förbrukad och köpa en ny eller kan man ge sig på att återimpregnera den på nåt sätt. Eller vågar man ge sig på den med ett strykjärn och få vaxet (om det nu är det) att fästa igen?

Mvh

Jag har en Shosho 80 liter (inköpt 1994 eller 1995) som uppvisat samma symptom de senaste åren. Jag tycker inte att det har spelat någon större roll. Regnar det så sätter jag ändå på regnskyddet (har dock ersatt det "inbyggda" med ett från Lundhags). Det mesta i ryggsäcken ligger också på ett eller annat sätt skyddat för väta, i plastkassar eller i fuktsäkra packpåsar.
Jag har för övrigt packat säcken i kväll inför en tur kommande vecka och som det ser ut på väderprognosen kommer jag att få nytta av regnskyddet hela tiden... :-(

Tack för hjälpen!

Nu passade jag på införskaffa en lite större säck till veckans vandring och lämnade den gamla hemma.

Ska ta tillvara på era tips och rengöra den när ork finns.

Tack!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg