Impregnering av flugor?

Jag har förstått att flugor behöver (?) impregneras för att flyta bra. Har fått en liten burk från Orvis som heter "Shake-N-Float". Det är ju dock någon typ av kemikalie, som inte jag tycker känns så kul att hålla på med. Använder ni impregenering, och i så fall vilken?

Det...

bästa preparat jag har provat är Loons Aquel. Det är ett flytpreparat som är i gel-form. Aquel är bättre än exempelvis Gink (även det ett gel-preparat) iom att det inte lämnar några spår på vattnet, samt att det är med temperatur okänsligt än vad Gink är.

Att använda Gel är att föredra framför spray och pulver, iom att dessa är sämre på att impregnera flugorna samt väldans oekonomiskt (det mesta hamnar nån annanstans än på flugan).

/Anders B

mera loon

Bara att instämma Loon aquel är riktigt bra, ganska drygt också... kombinerat med loons tafslera på tafsspetsen så har du allt du behöver! (nu låter man som en första klassens försäljare)

Jag impregnerar alla torrflugor vid städet, så slipper man kladda så mycket när man är ute.
Slänger ner flugorna i impregneringsvätskan några minuter sen är det klart.

Kombinera mera...

"Förimpregnering" när man binder sina flugor funkar kanon bra. Kombineras det dessutom med en gel då det är tid att använda dem brukar de flyta riktigt bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
Belyos Stl. på flugor? Fiske 5
Belyos Flugor och drag!! Fiske 7
-Patric- flugor hit.. flugor dit.. Fiske 7
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
bombom Flugor på nätet! Fiske 12
samme83 Flugor för Tyttbo? Fiske 1
fiskedagbok.se Fina flugor! Fiske 6
Per_75 Flugor i rinnande vatten runt grövelsjön Fiske 6
sauber flugor vid denna tid på året? Fiske 1
Raskesven Flugor & drag för Laisälven Fiske 2
Graip Etiska flugor Fiske 48
M.Gustavsson Bra, billiga flugor Fiske 5
Flugor för kvarnsjön Fiske 1
Jönke Flugor på sydkusten? Fiske 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg