Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har funderat på samma sak.
Jag har en haglöfs windstopperjacka, som är kanon.
När den var ny, klarade den ganska mycket regn, (tillräckligt för att inte behöva separat regnjacka om det fanns stugor att torka i)
Nu är det sämre med regnstoppförmågan, dessvärre.
Visst inser jag att windstopper inte är ett regnklädesmaterial, men det vore trevligt om man kunde få tillbaka ursprungsegenskaperna.
Jag har en haglöfs windstopperjacka, som är kanon.
Nu är det sämre med regnstoppförmågan, dessvärre.
Visst inser jag att windstopper inte är ett regnklädesmaterial, men det vore trevligt om man kunde få tillbaka ursprungsegenskaperna.
Prata med Haglöfs kundtjänst! Jag mailade dem med en liknande fråga angående en annan typ av plagg. Stort - (MINUS) för att det dröjde EVIGHETER innan de svarade trots påminnelser. Men när de väl svarade var det väldigt bra. Skulle jag anlita dem via mail igen skulle jag ringa och tjata om jag inte fick svar inom någon vecka.
Gore-impregnering finns det, men då bör det ju vara för tyg som är uppbyggd som Gore-tex, dvs ett membran som släpper igenom ånga, men inte vatten, med ett lager "tyg" utanpå och nåt annat skydd på insidan.
Gore-tex impregnering finns i alla seriösa friluftsbutiker.
Goretext marknadsförs ju med "livstidsgaranti" och "guaranteed to keep you dry".
Det man undrar då är ju om det verkligen ska behövas med ytterligare impregnering efter ett tag. Jag hörde om ett fall där en goretexjacka börjat läcka och innehavaren gick in i en affär (inte samma som där den köptes) och sade att så här ska det väl inte vara. Efter ett tag fick hon en ny, mycket dyrare jacka än den ursprungliga.
Är det inte en bättre metod än att börja fibbla med tvättimpregneringen?
Gore-tex inpregnering påverkar inte membranets genomsläppningsförmåga, det är bara till för att få yttertyget mera vattenavvisande. Så läcker ett gore-tex plagg så är det hål i membranet och då hjälper inte inpregnering.