Impregnera G1000-Light?

Hej,

Köpte mig en Fjällräven Kalfjäll jacka för att ha till lite allt möjligt, vandring, till vardags. Den fungerar ju kanon på vandringen, skön och sval när det behövs. Problemet är att den är värdelös till vardags när det regnar lite. Materialet släpper verkligen igenom ALLT regn, inget som helst väderskydd. Materialet i fråga skulle vara något som heter "G1000 light" vilket verkar funka fint mot vind, men regn kan man bara glömma.

Fabriksimpregneringen höll för ett ordentligt regnväder men sedan var det stopp. Har testat deras grönlandsvax i flera lager men det gör ju problemet ännu värre och jackan torkar istället ytterst långsamt.

Testade tidigare ett Nikwax (minns inte om det var TX eller vanliga ..) och då höll det väl lite bättre iaf men knappast så bra som säljaren påstod ("mer eller mindre regntät", vad nu det betyder).

Impregneringstips någon? Eller är det lika bra att hänga den i garderoben och skaffa sig en riktig skaljacka till vardagen istället, alternativt springa runt med min överdragsregnjacka ifrån Itab i fickan jämt och ständigt?

Som sagt, Kanonbra när det inte regnar men så fort det blir lite fukt i luften så blir man dyblöt under.

Det första jag gjorde när jag skaffade min "G1000"-jacka som jag har var att tvätta den i 95 grader för att få bort allt vax.

Den primära funktionen hos en slitstark jacka som till större delen är tillverkad av bomull är att den kan andas och man slipper den där jobbiga svettkondensen på överkroppen så fort man ökar takten något i besvärlig terräng.

Det första jag gjorde när jag skaffade min "G1000"-jacka som jag har var att tvätta den i 95 grader för att få bort allt vax.

Den primära funktionen hos en slitstark jacka som till större delen är tillverkad av bomull är att den kan andas och man slipper den där jobbiga svettkondensen på överkroppen så fort man ökar takten något i besvärlig terräng.

Jag känner till detta, jackan har g1000 på axlar och front. Armar och rygg är av ett softshellmaterial som andas så det finns andning så det räcker och blir över för vandring.

Har du fått någon bukt på dina problem än? Jag vet inte riktigt hur G1000 Lite beter sig men vanliga G1000 går i alla fall att få vattenavvisande med hjälp av vax. Nog överdriver du lite när du säger att den inte tål någon fukt alls...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
fuentes Impregnera polyester Kläder 2
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
steerbear Impregnera Swedemountjacka (nylon) Kläder 6
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
guhj "Impregnera" nylon-jacka? "Våtrumssilikon"? Kläder 1
Peran Impregnera polyester brallor? Kläder 7
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
pultost Hur impregnera etaproof? Kläder 11
bekkis Impregnera jackan Kläder 9
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
uljo Impregnera Driclime Windshirt? Kläder 0
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Askel FR Sarek Reinforced vs Vidda Pro Kläder 2
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
MAW Kryper G1000? Kläder 3
Rookien Var köpa g1000-tyg ? Kläder 6
mcemil Fjällräven G1000-byxor på Vintertur? Kläder 4
balo Krymper g1000 väven? Kläder 1
ekonom Climatic eller G1000 Kläder 8
mtallberg Vaxa G1000, hur tätt blir det? Kläder 4
Mx2 G1000? Kläder 1
mtallberg Fjällräven G1000 Kläder 1
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
emil-s Jaure Light II storleksproblem... Kläder 31
Fjällkjell Ultra Light Kläder 15
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
Bju T&P Fjeld Light? Kläder 1
Kristina.Ö Lundhags Mira Ws Light? Kläder 3
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
haiwa lundhags forest light Kläder 0
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Bob123 Aclima Light Wool - var köpa? Kläder 15
mks Bergans Light insulated jacket Kläder 4
dave1 Mont Bell alpine light jacket Kläder 10
Mr Doderhult peak performance black light Kläder 0
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
highlandpark North Face Mountain vs Mountain Light Kläder 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg