Dunet är behandlat från fabrik(som en ersättning för det naturliga fettet fåglarna har för att bibehålla värmen i sin skrud), så den impregnering du själv gör är för att ersätta den fabriken gjort som med tiden blir dålig. Tvätt påverkar säkert men naturlig användning på produkten borde väl inte försämra impregneringen i sig även om dunet med tiden blir uppblandat med smuts och saltkristaller som kroppen ger i från sig då man använder en säck
Gissar att du inte känner någon skillnad om DUNET är impregnerat eller inte. Däremot lär dunets prestanda och livslängd öka då det står emot fukt bättre. Märks klart då man komprimerar det. Den största skillnaden gissar jag kommer att märkas på ytter och innertyget och varierar nog rätt mycket beroende på vad det är för tyg mm.
Jag har tvättat många dunplagg flera gånger genom åren och bland impregnerat och ibland inte och måste säga att jag inte märker någon skillnad ärligt talat. På de grejer som jag vill ha lite vattanavstötande har jag kört sprej som jag tycker "biter" bättre, men då handlar det ju om utsidan och inte själva dunet. Livslängden vågar jag inte sia om ännu då mina äldsta dungrejor bara är 18 år och dunet i dom är fortfarande i finfin form vad gäller loft och isolering mm. Bla en jacka som jag tvättat ett 20-tal ggr och dess dun vill jag påstå fortfarande är som nytt
kanske någon annan har kunskap/erfarenhet vad gäller pretsandan och livslängden