Immeln

Tjena!

Jag och en kompis tänkte ta några nätter i skogen kring Immeln då vi har fått tips på flera håll om det. Nu är det dock så att vi inte riktigt vet var vi ska utgå ifrån. Är det möjligen någon här som har koll på området och vet var det är bäst att ställa bilen, slå läger och så vidare? Om det finns någon som vet så tar vi tacksamt emot tips.

Tjena!

Jag och en kompis tänkte ta några nätter i skogen kring Immeln då vi har fått tips på flera håll om det. Nu är det dock så att vi inte riktigt vet var vi ska utgå ifrån. Är det möjligen någon här som har koll på området och vet var det är bäst att ställa bilen, slå läger och så vidare? Om det finns någon som vet så tar vi tacksamt emot tips.

Jag förstår inte riktigt vad du vill komma med? Avser du att paddla? Hyra kanot eller gå runt? Enligt allemansrätten får man bara övernatta i 24 timmar på ett ställe. Vad ska ni göra där vid Immeln?

Ok, det visste jag inte, tack för den infon.
Vi har tänkt att vandra runt lite kring sjön. Vi kommer inte att gå så långt, men röra på oss iaf. Så det jag ville veta var det är bra att ställa bilen, bra platser att slå läger osv. Ska vi sikta på östra eller västra stranden?

/Fredrik

Immeln: Brotorpet

Hrm. Jag gick förbi Immeln på Skåneleden nyligen. Om du har en terrängskarta över Immeln, då är det lättare att hitta ställen där du kan parkera bilen och tälta i närheten. Annars kan jag komma på en lägerplats där ni kan tälta några dagar: Brotorpet. En fördel med den här sidan av sjön, om det är fint väder då blir det vacker solnedgång. Jag var där sön-mån och upplevde en vacker solnedgång. Ni kan göra utflykter i närheten. Det finns ett par naturreservat också där i närheten. Sjön är ganska skön att bada i också!

Kanon! Tack så mycket. Då ska vi nog hålla oss på den sidan då vi säkerligen kommer att solnedgången, men inte soluppgången :)
Karta är hittad och nu går jakten vidare.

Det finns gott om inordningställda rastplatser krings sjössytemet Immeln-Raslången-Halen. Jag tror flera av dem sköts av Immelns kanotcenter. Kontakta dem så kan de säkert guida dig vidare. Jag tror också de säger att det är förbjudet att campa utanför rastplatserna - vilket jag undrar om det egentligen finns lagstöd för (upphäva allemansrätten) men för den stora mängden kanothyrande danska och tyska turister "som inte har fått med sig allemansrätten i blodet" är det nog en bra rekommendation.
Det finns några öar med fågelskyddsområden där också - tror det är fiskjuse som häckar där.

LIte tips på övernattningsplatser:
http://www.immelnskanotcenter.se/maps.html

/Patrik, som paddlat en del där för länge sedan

Tack för karttipset! Vi hamnade vid Brotorpet båda nätterna då lägerplatsen vi hade tänkt oss bort mot Getatorpet var inte alls i den nivå som vi ville ha. Det fanns helt enkelt inte vad vi behövde.
Det de kan mena är att det är ett naturreservat, vilket gör att du inte ens får flytta på en pinne som ligger på marken... Det gör att det är ganska svårt att slå läger och göra upp eld :) Men vid rastplatserna finns det mer eller mindre gott om ved.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Seasick Vandring runt Immeln Vandringsleder 10
Humran Fin vandring kring Immeln? Vandringsleder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg