Imma i masken

Hej!
Har blivit såld på fridykning/snorkling och har skaffat mig lite ordentliga grejor. Bl.a Technisubs nya mask "Mythos" med ett härligt stort synfält! Mitt problem är att jag får imma i masken... Kanske ett nybörjarproblem men problemet kvarstår.

I butiken fick jag rådet att använda tandkräm men jag frågade inte riktigt hur man skulle använda den (dumt). Jag antog att man skulle smörja in insidan med ett tunt lager och sedan skölja av och torka rent. Gjorde jag rätt? Eller har ni några andra "hemliga trick" för att slippa imman i masken.

/Max

Tips!

Tandkrämen gnider du in på insidan av glaset och sköljer sedan bort den med vatten. Tandkrämen tar bort den hinna som ligger på glaset efter tillverkningen. Annars gäller bara den gamla beprövade spottningen i masken innan dyket. Tänk också på att skölja ansiktet i vattnet innan du sätter på dig masken. Det kyler av huden så att inte imman bildas.

Håller med föregående talare.
Spotta i masken och gnugga runt det och glöm inte att skölja ur masken.
Om detta skulle vara något "ohygieniskt" så finns det imskydd att skaffa hos vilken optiker som helst. Lycka till.
/Björn

Tack!

Stort tack!
En rejäl loska i masken och sen är det bara att dyka på... Tricket med att spotta i masken visste jag visserligen redan men det är mycket uppskattat med förklaringen på tandkrämen och det verkar ju inte finnas fler "hemliga trick", eller så är de för hemliga.

Simma lungt
/Max

Ännu äckligare

Känner en som har påtagliga problem med imma på mask detta även på min mask som jag själv aldrig haft strul med. Men fick tipset att man skulle loska i masken och låta det gro några minuter innan dyket och varje gång hon testat detta så har det funkat...

Angående tandkrämen

Man ska alltså gnida rätt bra med tandkrämen då den innehåller ett fint slipmedel som tar bort hinnan.
Man kan sedan loska (billigt) i masken eller köpa en speciell antiimspray (dyrare) i en dykbutik, för att undvika imman. Snorkla i frid. /Peter

När jag köpte min mask tillkom det en liten flaska med någon sorts anti-imma-medel, när det tog slut fick jag en del problem med imma tills jag upptäckte att det funkar lika bra att skölja ur masken med lite diskmedel innan man hoppar i.

Tjosan!

Ett helt år senare får man fortfarande svar på sitt inlägg... Trevligt!
Har inte blivit särskilt mycket dykt den här säsongen, men den är ju inte slut än... Nu är det ju behaglig temperatur i vattnet äntligen.
Tackar för tipset!

//Max

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg