Iläggsplats Stavsnäs

Sitter med Tyvekkartan och letar efter en bra plats vid Stavsnäs att starta helgens paddling från. Tittar en del på Östersjöviken strax norr om Stavsnäs samhälle och undrar hur det är med parkering och bäravstånd, eller kan man komma ner till Gammelbofladen på ett enkelt sätt? Är det kanske bäst att lägga i vid vinterhamnen, där finns ju i alla fall gott om parkeringsplatser.

Hjälp mig med bra förslag, så hustrun och jag slipper snurra runt med bilen i jakt på iläggsplats vid Stavsnäs när vi nu ska paddla öster om Runmarö.
M.

ilägg stavsnäs

Enklast är att lägga i precis norr om hamnen, bakom staketet runt containeruppställningen. Skaplig strand, tyvärr en del krossat glas mm. Ganska säker och bra men lite dyr parkering (kort och mynt).

Detta är enda stället i Stavsnästrakten man kan utnyttja utan att komma i konflikt med de boende under högsäsong.

Du har givetvis laglig rätt att lägga i vid bron till Hölö, i Stavsnäs by etc men svårt att parkera lagligt.

Var rädd om förtroendekapitalet!

/Lasse

När jag paddlade havskajak brukade jag sjösätta i Stavsnäs by. Man kan parkera 5 m från vattnet och parkeringen är (var?) gratis. Det var ingen som hade några synpunkter på detta!

Re: ilägg stavsnäs

tr; sa:
Enklast är att lägga i precis norr om hamnen, bakom staketet runt containeruppställningen. Skaplig strand, tyvärr en del krossat glas mm. Ganska säker och bra men lite dyr parkering (kort och mynt).
Är inte den möjligheten borta? Sist jag var där såg det ut som det inte längre gick, men helt säker är jag inte.

Flera alternativ

Ett utmärkt ställe att börja om man har Långviksskärsarkipelagen som mål för en helgpaddling är Björkvik på Ingarö.

Djurö har också vettiga möjligheter t ex i viken norr om Kuggholmen. Lite längre in än Stavsnäs vinterhamn men skall man gå norr om Runmarö så är det ett bra alternativ.

Smådalarö / Rosenön kan också fungera om man vill ner mot Biskopsö/Huvudskär etc.

Thure

Antar att ni redan har varit ute ... men iläggsplatsen norr om vinterhamnen kan vara lite trixig att komma ner till när det är trångt mellan kontatinrar m.m. Ett alternativ som jag har använt några gånger är en sandstrand söder om hamnen, intill båtverkstaden. I träplanket finns en stor öppning och på andra sidan en kort stig ner till sandstrand. Första gången var jag noga med att kolla om det var privat mark men fick information om att det var kommunal mark. Enkelt och smidigt att lägga i och sedan köra bort bilen till parkeringen ... dyrt .. ja!

Ändrade planer

Tack för förslagen. Tyvärr fick vi förhinder denna helg men behåller alla förslag för framtida behov.
M.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg