IKEA-kasse som drivankare?

Jag läste någonstans att nämnda kasse är ett ypperligt drivankare - för fritidsbåtar. Men hur skulle det funka för en kajak? Någon som provat?

nog skulle det nog gå att göra ett drivankare av en IKEA-kasse även till en kajak. Men varför? När det räcker med något mycket, mycket mindre till kajaken

Har testat med en påse från Ö&B till en gummibåt.
Funkar fint när man fiskar. Håller båten rak, och håller ner farten på vinddriften.
Borde fungera på en kajak också.

Men varför? När det räcker med något mycket, mycket mindre till kajaken

Tanken var att använda något som ändå finns tillgängligt. En sak, flera syften. Fast det var nog en ganska risig idé, av flera anledningar.
Tänkte bara kolla om någon hade prövat, men det kanske inte är så förvånande om så ej är fallet...:)

Har testat med en påse från Ö&B till en gummibåt.
Funkar fint när man fiskar. Håller båten rak, och håller ner farten på vinddriften.
Borde fungera på en kajak också.

Eller så är inte kraften från en drivande kajak tillräcklig för att spänna ut kassen... Men det skulle ju vara bra - en grej mindre.

När använder ni drivankare i kajak? För fiske? För att vänta ut en storm på öppet hav? (Lite extrem situation kanske )

efter plurr

När använder ni drivankare i kajak? För fiske? För att vänta ut en storm på öppet hav? (Lite extrem situation kanske )

Då någon plurrat och pumpar/öser sin kajak så kan ett drivanakare vara på sin plats, antingen på den plurrade eller på räddarens (som håller i och stabiliserar den plurrades) kajak.

eller som någon sagt, vid rast - med eller utan mat.

/Patrik

Behövs drivankare?

Hur vanligt är det att ni använder drivankare? Om man har ett med sig är det då meningen att det ska ligga på däck?

Jag tycker det verkar ganska bökigt att under hårda förhållanden (och det är ju då man använder det) försöka få upp något otympligt och blött på kajaken som sedan ska ligga där utan att blåsa bort.

Är drivankare verkligen en praktisk lösning?

Jag har testat kassen ett par gånger, mest för skojs skull. IKEA-kassen stoppar nästan upp kajaken lite för mycket och eftersom den är rätt så stor så kan man behöva hjälpa till lite (dvs paddla bakåt) för att den ska vecklas ut ordentligt. Men det är ju bra att den oftast är med ändå så att det går att spara in på prylarna. Jag kan tänka mig att jag skulle ha haft användning för den (på riktigt) vid ett fåtal tillfällen, som när man tar paus på öppet hav och det blåser en del samt vid vissa kamraträddningar i visset väder. I det senare fallet så krävs det dock att den är snabbt tillgänglig.

problemet med IKEA-kassen som drivankare är väl inte funktionen, det är ju att för att vara till nån nytta när den verkligen behövs så måste den ligga färdigarrangerad på däck. Och även om de flesta har med en eller flera ikeakassar så känns det ju inte så kul att ha en ihopknölad på däck. Om man paddlar så att man kan komma att behöva ett drivankare så finns det ju betydligt smidigare arrangemang att knåpa ihop

Visst

har jag med mig både en och två IKEA-kassar när jag är ute och paddlar men det betyder ju inte att de är tillgängliga som drivankare, de ligger ju nerstuvade i kajaken fyllda med packning. Så jag ser inte att man sparar in på nån packning. Dessutom är de ju rätt stora och otympliga, skulle jag vilja ha ett drivankare skulle jag nog satsa på en smidigare modell som inte blev ett stort vindfång efter användande.

Mikael
PS
Jag har noterat att det i flera paddelböcker, bl a Karin Mentzings Långfärdskajak:..., skrivs om hur bra det är med drivankare men författaren själv har aldrig använt det.
DS

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg