Ignorera/blockera användare?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vissa tecken tyder på att det går så kallade troll i forumen.
Vad sägs om en funktion för att ignorera inlägg från vissa användare?

(Jo, jag vet att det inte är helt lätt rent tekniskt, som forumen är uppbyggda, men ändå)

Just nu ligger det ju på en hanterbar nivå, men mer än ett forum på nätet har tyvärr sabbats av "lustigkurrar".

talthoff

Forumvärd
GustavOh; sa:
Vissa tecken tyder på att det går så kallade troll i forumen.
Vad sägs om en funktion för att ignorera inlägg från vissa användare?

(Jo, jag vet att det inte är helt lätt rent tekniskt, som forumen är uppbyggda, men ändå)

Just nu ligger det ju på en hanterbar nivå, men mer än ett forum på nätet har tyvärr sabbats av "lustigkurrar".

I nyare versioner av forumprogramvaran finns den funktionen. Men tyvärr har vi inte riktigt "energi" just nu till att uppgradera programvaran. (Den är rätt kraftigt omskriven och vår intergration med övriga Utsidan måste skrivas om).

Tillsvidare så är mitt tips att istället skicka ett brev till redaktionen@utsidan.se när "lustigkurrarna" är i farten.

-Thomas

Jupp, så kan man ju alltid göra.
Men jag misstänker starkt att ni kan tänka er bättre sysselsättningar än att vara forumpoliser. (Vara ute tillexempel, tillägger jag med en längtansfull blick ut genom kontorsfönstret)

Kan inte utsidan logga dessa uppenbara "provokatörers" IP-Adresser och helt utestänga dem från detta forum?

En viss hård men hjärtlig samtalston finns ju här på utsidan (som Göteborgare känns det som hemma ;)) men när det passerar gränsen och blir till rena hotelser och råa personangrepp går detta enligt mig över gränsen.

talthoff

Forumvärd
GustavOh; sa:
Jupp, så kan man ju alltid göra.
Men jag misstänker starkt att ni kan tänka er bättre sysselsättningar än att vara forumpoliser. (Vara ute tillexempel, tillägger jag med en längtansfull blick ut genom kontorsfönstret)

Visst vore det trevligt om vi slapp vara "forumpoliser", men om alternativet är att vi får in massa "skräp" på Utsidan så väljer vi nog hellre att prioritera kvaliten i våra forum.

Så därför uppmanar jag er att rapportera "lustigkurrarna" till redaktionen@utsidan.se istället för att "tiga".

-Thomas

Frågan är ju då vad som skall klassas som "lustigkurre".
Känner att jag själv kan hamna i det facket ibland..

Har med yrkesmässigt intresse - är medielärare - läst om trollen på detta forum och kan bara konstatera att man skrivt mer om trollet än vad trollet skrivit och därmed lyckas han. OBS att jag inte pekar på någon (^_*)
Forumpoliser som skriver inlägg om etikett, regelbrott, vad som är spam och vilka som är troll kan vara lika irriterande som trollen?
För att vara forumpolis själv tycker jag det citeras i tid och otid med nästlade cita så vissa inlägg blir så ryckiga att man inte orkar läsa - kolla Regler! :)
Tycker man att någon bryter mot reglerna är det bara att hänvisa till det som står under länken Regler till vänster när man kontaktar moderatorn, vem det nu är på utsidan. Sedan måste moderatorn vara tuffare [=_=]
Lustikurrar kan gärna kurra på och det måste finnas lite luft under takbjälkarna i dessa forum, men de som går till rena personangrepp är bara att stänga ute.
Nu drar jag mitt _______ i trolldebatten. // Roland

[Ändrat av walk_alone 2003-02-27 kl 11:52]

walk_alone; sa:
För att vara forumpolis själv tycker jag det citeras i tid och otid med nästlade cita så vissa inlägg blir så ryckiga att man inte orkar läsa - kolla Regler! :)

Själv tycker jag att citaten hjälper till och använder dem gärna själv. Hur skall man annars veta vem och vad man vänder sigt till? Vad "nästlade citat" betyder förstår jag inte. Trådarna på utsidan är ju så skapta att man inte hamnar rakt under det inlägg man svarar på. Jag tycker upplägget är bra men att citat ofta behöver användas. Vad är alternativet? Rubrik är ju inte obligatorisk, så den kan man ju inte hänvisa svaret till.

/Hans

Hutt; sa:
walk_alone; sa:

Själv tycker jag att citaten hjälper till och använder dem gärna själv. Hur skall man annars veta vem och vad man vänder sigt till? Vad "nästlade citat" betyder förstår jag inte. Trådarna på utsidan är ju så skapta att man inte hamnar rakt under det inlägg man svarar på. Jag tycker upplägget är bra men att citat ofta behöver användas. Vad är alternativet? Rubrik är ju inte obligatorisk, så den kan man ju inte hänvisa svaret till.

/Hans
Detta är vad jag kalla nästade citat // Roland

>>Hans Utterberg..
Jag tycke du gjorde helt rätt i att citera vad du svarar på, det gör inte inlägget mycket längre. Att regigera för att citera gör jag ofta. Att slentrianmässigt bara citera hela meddelanden är inte bra. Sedan finns de som kör citat på citat eller citat i citat vilket gör det bara svårt att hänga med. Många får sina inlägg inne i citaten och det är bara rent slarv. Men var och en gör som dom vill. Visa knappen är bra, använd den.... // MHO Roland

talthoff

Forumvärd
Jag har ni varit inne och "censurerat" denna tråd, diskussionen spårade ut.

Dessutom bröts vissa grundläggande forumregler.

-Thomas

ps. tråden är numera stängd också

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg