Idre Fjäll Tre Toppar

Idre Fjäll har lämnat in en ansökan om att få bygga liftar och slalombackar på Städjan i norra Dalarna. Detta i ett område som är naturreservat och Natura 2000-område. Bakom Idre Fjäll står en stiftelse som ägs av Friluftsfrämjande och Älvdalens kommun. Projektet har tagits upp och kritiserats i media, bl a i Dagens Nyheter.

I senaste numret (1/07) av Friluftsfrämjandets egen tidning "Friluftsliv" finns en kritisk insändare och en ledare som tar upp frågan. Ledaren ger som jag ser det inga som helst garantier för att Friluftsfrämjandet kommer att medverka till att ansökan om utbyggnad, som nu ligger hos regeringen, kommer att dras tillbaka.

På nätet har Friluftsfrämjandet ett diskussionsforum där en trög diskussion om denna fråga finns. Kanske beroende på att forumet är otroligt svårhittat och svårhanterligt. Känns inte som om ansvariga vill ha någon diskussion, speciellt inte om Tre Toppar-projektet. Något som kommit fram är att det uppfattas som att ledningen inom Friluftsfrämjandet inte vill tala klarspråk i den här frågan. Om det sedan är prestige, skyddande av höjdare inom organisationen eller någon slags kohandel med kommunala näringslivsintressen vet jag inte.

För egen del tycker jag det skulle vara en tragedi om Städjan, med sin magiska utstrålning och med de höga biologiska värden som finns där, skulle bli slalombacke.

Hoppas på hjälp från engagerade frilufts- och naturintresserade människor här på Utsidan att få igång en vettig och livlig diskussion på Friluftsfrämjandets forum kring detta. Antar att ganska många som deltar i diskussionerna här på Utsidan är medlemmar i Friluftsfrämjandet och därmed har rätt att skriva på deras forum. Det går naturligtvis att debattera projektet här på Utsidan, men jag tror det skulle vara ändå bättre om det blev en ordentlig diskussion på Friluftsfrämjandets forum.

Hoppas denna länk kan leda rätt:

http://forum.frilufts.se/showthread.php?t=405&page=2&highlight=Tre+Toppar

Hälsningar
Martin Holm

Stor kritisk opinion

lär finnas inom Friluftsfrämjandet.

Frågan diskuterades ganska bra i den här tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40918

Jag är inte med i Friluftsfrämjandet själv men läser deras tidning I Alla väder som jag tycker är bra.

Ett problem för Friluftsfrämjandet centralt är hur man skall kunna avveckla engagemanget i Stiftelsen Idre Fjäll utan att förlora det insatta kapitalet. Nu är dock ledningen utbytt i Friluftsfrämjandet så det torde inte vara frågan om att de personer som förordade tre toppar nu sitter kvar i styrelse och verkställande / kansli opch därifrån blockerar ett stopp av tre toppar.

Jag tror att den här frågan riskerar att splittra Friluftsfrämjandet om den inte löses så att Friluftsfrämjandet antingen säger nej till tre toppar eller avvecklar sina intressen i Idre Fjäll.

Jag kan alltså inte skriva i Friluftsfrämjandet Forum och om det är få som skriver och läser inläggen där undrar jag om det inte är bättre att driva opinionsbildningen t ex här på Utsidan och via insändare till dagspressen. DN hade ju ett par bra artiklar som refereras i tråden ovan.

Ni som är medlemmar i Friluftsfrämjandet och vill påverka samt håller med om det som skrivits ovan borde skicka brev med uppmaningar att Styrelsen för Friluftsfrämjandet skall stoppa projektet. Kräv också att få svar på breven.

Är inte detta ett utmärkt ämne för en TV-debatt inslag i Naturmorgon i P4 etc?

Thure
[Ändrat av thureb 2007-02-13 kl 09:07]

Ur miljösynpunkt kan väl projektet Tre Toppar vara bra om det lockar turister från närområdet (Sverige, Norge) som annars skulle valt att turista längre bort, t.ex. i Alperna. Hur sannolikt är det att detta skulle inträffa i någon nämnvärd grad? Tillresande turister från långtbortistan är som alltid klart oönskade ur miljösynpunkt.

Svårt att räkna på

i och med att man måste räkna totalt inklusive eventuella bilresor, bussresor, tågresor, flygresor och andra förbränningar av fossila bränslen.

Men snart (50 år) så kanske det inte finns snö alls på traditionella vintersportorter.

Thure

Regeringen säger nej till Tre Toppar

Nej till stort byggprojekt i Idre

Det blir ingen utbyggnad av skidanläggningen i Idre i norra Dalarna. Det står klart sedan regeringen på torsdagen sa nej till det kontroversiella projektet, som till stor del skulle byggas i ett naturskyddat område.

Från SR Dalarna:
http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyheter/artikel.asp?Artikel=1243455

De tio nya slalombackarna är viktiga för turismen anser stiftelsen Idre fjäll, men miljön är viktigare, menar miljöminister Andreas Carlgren.

–Det finns naturvärden som är så orubbligt skyddsvärda. och i det här fallet är det entydigt klart enligt lagstiftningen. Det är både ett Natura 2000-område, det är riksintresse både för naturvården och för rennäringen, så av det skälet säger vi att det är omöjligt, enligt lagstiftningen, att gå in och exploatera det området, säger Andreas Carlgren.

Regeringen avslår alltså stiftelsen Idre fjälls ansökan om att få bygga tio nya slalombackar och sex liftar på fjället Städjan nära Idre fjäll.

Omstridd utbyggnad
Utbyggnaden har varit mycket omstridd. Länsstyrelsen, Svenska Naturskyddsföreningen och många privatpersoner har vänt sig mot idén.

Det med tanke på att en stor del av skidanläggningen skulle byggas i ett naturreservat, som också klassas Natura 2000-område av EU.

Frågan har ansetts vara vägledande för exploatering av andra Natura 2000-områden i Sverige i framtiden, och i det här fallet säger alltså regeringen nej.

Naturen viktigare än jobb och turister
Men många har också varit för byggandet av skidanläggningen. Det eftersom den skulle locka fler turister till området kring Idre fjäll, och skapa nya jobb.

Men den orörda naturen på fjället Städjan är viktigare, menar Andreas Carlgren

–Men det är viktigt att glesbygds- och landsbygdskommuner ser att det självklart finns ett intresse från vår sida att möjliggöra projekt som går att förena med de här naturintressena. Men i det här fallet var de naturvärden som ska skyddas orubbligt starka, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Göjje Vad gör Friluftsfrämjandet som ägare till Idre fjäll? Miljöpåverkan 70

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg