iditofråga: hur funkar pumpen?

Ok, jag känner mig riktigt riktigt korkad just nu men....

Jag har aldrig lyckats lära mig alla dessa pump och ventilsorter så när jag nu skulle köpa en pump till nya cykeln så gick jag till samma affär som jag köpte cykeln i, pekade på cykeln (det gäller ju att göra sig förstådd på utrikiska) och sa att jag vill ha en pump som passade till den. Kom hem med en Blackburn Kamikaze Mountain pump som "fits both Presta and Schrader valves".

Ok, tog en titt och konstaterade att själva öppningen i pumpen var ungefär dubbelt så stort som ventilerna på cykeln och gick tillbaka till affären och sa att jag får inte det här att funka (detta sammanföll med en punktering som de fick i uppdrag att laga). Kom tillbaka en stund senare och de sa att "jag har fixat pumpen åt dig". Ok, vad han gjort var att vända på den lilla grå gummibiten, något jag redan hade testat med utan framgång men jag tänkte att jag får väl prova en gång till. Det har jag nu gjort. Med resultat att jag inte har någon luft alls i däcket efter 30 minuters ivrigt púmpande.

Jag kanske ska tillägga att jag inte vet om "thumblock lever" ska vara uppe eller nere eller om den lilla biten på ventilen ska vara upp eller nerskruvad. Jag har i sann vetenskaplig anda testat alla varianter och hittills verkar det vara så att om ventilen är "uppskruvad" så kan man få in luft men jag lyckas inte hur jag än pumpar få in mer luft än som åker ut samtidigt.

Så om någon kan tipsa mig om hur det är tänkt att det ska funka, eller något som helst tips på vad jag kan göra så är jag tacksam.

Kristina
 
gått på pumpen....

frågan är lite hur ventilerna ser ut??

Det finns ju som bekant en del olika varianter, kanske en snabb beskrivning av dessa skulle kuna hjälpa.
Lite mått på diameter och liknande.

L
 
Re: gått på pumpen....

lassemalvan; sa:
frågan är lite hur ventilerna ser ut??

Det finns ju som bekant en del olika varianter, kanske en snabb beskrivning av dessa skulle kuna hjälpa.
Lite mått på diameter och liknande.

L

Tja, de är den smala sorten med en liten bronsfärgad skruv upptill. När den är skruvad upp i toppen av ventilen så pyser ingen luft ut men jag får heller inte in någon i slangen. När den är skruvad neråt så kan man trycka på ventilen och all luft far ut (det är vad som har hänt). Kan då även få in lite luft i däcket men ytterst lite.
 
Hmmmmmmmm....

jag tror, är inte säker men det brukar behövas en sorts adapter som ska hålla den lilla taggen nere men inte släppa ut luft.
En sorts backventil.
Det borde ju följa med pumpen isåfall...


L
 
Pumpa

Använda sökfunktionen och leta bland gamla inlägg. Senast för 2 veckor sedan på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27517

Med några adapterar passar ”alla” pumpar till ”alla” ventiler. Sedan är det en annan fråga om man orkar ”handpumpa” till rätt tryck. Jag orkar inte, utan handpumpar bara i nödfall (vid punka).

Per Brune

[Ändrat av Brune 2004-07-13 kl 22:31]
 
Du kanske har skruvat upp ventilen lite för mycket..då stänger aldrig ventilen mellan pumptagen..1-2 varv brukar räcka..
 
Re: Pumpa

Brune; sa:
Använda sökfunktionen och leta bland gamla inlägg. Senast för 2 veckor sedan på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27517

Med några adapterar passar ”alla” pumpar till ”alla” ventiler. Sedan är det en annan fråga om man orkar ”handumpa” till rätt tryck. Jag orkar inte, utan handumpar bara i nödfall (vid punka).

Per Brune

Jo jag har läst det inlägget men det gör mig inte särskilt mycket klokare eftersom mina frågor egentligen är:
1) har affären lurat på mig fel pump trots att jag varit där två gånger och frågat (jag menar, jag försöker köpa en pump som passar till just den här ventilen snarare än att köpa adaptrar som passar till alla ventiler, det finns i alla fall inga bensinmackar med luftslangar i Wales eftersom vi bara är en handfull som begagnar två snarare än fyra hjul) och
2) hanterar jag pumpen fel eftersom jag har tappat ur all luft istället för att fylla på en smula luft?

Så jag hoppas att det finns någon som har några vettiga svar, annars får jag väl ta och promenera till affären imorgon och be dem pumpa cykeln (en lite lätt omständig procedur).

Kristina
 
gwaihir; sa:
Du kanske har skruvat upp ventilen lite för mycket..då stänger aldrig ventilen mellan pumptagen..1-2 varv brukar räcka..

Kanske det, ska genast prova mitt emellan-läge (det är en variant jag inte försökt, har provat med den helt uppskruvad och helt nedskruvad. Tack för tipset.

Kristina
 
luft i däcket!

För den som hittar det här inlägget i historisk tid genom en sökning och undrar vad resultatet blev så kan jag berätta att jag nu har luft i däcken! (Och det utan att handgå till cykelbutiken vars öppettider råkar sammanfalla med mina arbetstider (nej jag jobbar inte särskilt långa dagar, det är affärerna som inte har vett att hålla öppet)).

Jag har en Presta ventil, det finns två pillemoj-grejer att vända på i pumphuvudet, inte en, och man ska snurra skruven på ventilen 1-2 varv, varken mer eller mindre. Sedan är det en baggis att pumpa luft i däcket.

Tack för assistansen.
Kristina
 
Re: Re: gått på pumpen....

utflyktsintresserad; sa:
lassemalvan; sa:
frågan är lite hur ventilerna ser ut??

Det finns ju som bekant en del olika varianter, kanske en snabb beskrivning av dessa skulle kuna hjälpa.
Lite mått på diameter och liknande.

L

Tja, de är den smala sorten med en liten bronsfärgad skruv upptill. När den är skruvad upp i toppen av ventilen så pyser ingen luft ut men jag får heller inte in någon i slangen. När den är skruvad neråt så kan man trycka på ventilen och all luft far ut (det är vad som har hänt). Kan då även få in lite luft i däcket men ytterst lite.

Av din beskrivning tror jag du har en nålventil, (racerventil, Presta). Kärt barn har många namn.
Tyvärr hittar jag ingen bild på nätet med alla ventilerna, men det finns en bild längst ner på sidan 202 i Globetrotter katalogen Frühjar/Sommer 2004.

Jag brukar skruva ut ventilen helt när jag ska pumpa, men jag är långt i från säker att det är rätt metod, för det har hänt att jag sabbat ventilen vid pumpning. Gissningsvis har nålen/ventilen blivit sned.

Per Brune
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg