Idiotisk vurpa!

Igår var jag inne på Riddarfjärden (Sthlm, utanför Stadshuset). Vid kajen intill Stadshuset ligger det alltid ett antal turistbåtar, bla de som trafikerar Drottningholm.

Jag tror det var just "MS Drottningholm" som för tillfället låg med aktern ut från kajen och släppte på ett nytt turistlass.

Motorn var igång och propellern pumpade på friskt, för att båten skulle ligga dikt mot kajen. Jag skulle förbi och fortsätta in i kanalen, som mynnar strax bakom båten.

Hur dum man får bli vet jag inte, men knappast så här dum i alla fall:
"Äh, va-fan!
Inte behöver jag väl ta en lov och runda aktern en bra bit ut heller! De där virvlarna kan väl inte vara nåt att oroa sej för!"
Pja, fören på kajaken hade precis snuddat virvlarna, så låg man i spat och sprattlade...

Som tur var var båten inte på väg ut, så jag hann flytta mej ur vägen! Annars hade det blivit mixad kajakist med glasfibersufflé som förrätt i matsalen...

Strmbrg,

Ja, man måste ju bjussa lite!

Nån annan som har nåt motsvarande att skryta med?

Dessutom kan jag meddela att det alls inte är så enkelt att ta på sej en flytväst när man redan ligger i vattnet...

Hädanefter kommer jag därför ALDRIG paddla utan väst på! Oavsett hur varmt det är och oavsett hur många jag ser som kör utan! Så det så!

Dessutom kan jag rekommendera alla att ALLTID ha en lina mellan båten och sej själv! (Det hade jag...)
Dessutom skall man förankra allt som är löst i sittbrunnen, även ev sittunderlag! (Det hade jag gjort...)

En annan erfarenhet, som åtmistone gäller vid olastad kajak:
Skall man simma iland med båten, så flyter den bäst om man försöker hålla den uppochner!! Vattnet rinner då ut ur sittbrunnen och det blir betydligt lättare att bogsera eländet!

Strmbrg,

visst har man gjort det

ett tag efter jag hadde skaffat kajak så blåste det kraftigt ,bra då ska jag kolla hur mycket man klarar
satte på ,eh vad heter det nu,kapellet?
runt sargen till sittbrunnen och kolla att det satt som det skulle

stack ut och var ute i strax över meterhöga vågor
gick bra tills jag skulle prov hur långt jag kunde gå
som jag trodde så drog jag naturligtvis runt

men när jag hängde upp och ner så kunde jag inte få loss kapellet från sargen,tyngden gjorde att den satt fast,efter en halv evighet så fick jag loss den med nöd och näppe
sedan dess så var det inte lika roligt att paddla och jag sålde kajaken efter något år

ps hittade kapellen när jag rensade i garderoben
någon som vill köpa?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strmbrg Heh, två paddelturer och inte en vurpa! Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg